Schadevergoeding

Janpim
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding

#1 , 21 aug 2018 13:14

Beste, als men een officieel bod doet en dan compromis tekent en men krijgt geen lening moet men dan nog steeds een schadevergoeding betalen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 21 aug 2018 13:20

Als er geen voorbehoud gemaakt wordt voor het bekomen van een lening, dan is het de normaalste zaak van de wereld dat er een schadevergoeding te betalen is.

Over de hoogte van de vergoeding kan allicht nog onderhandeld worden, hetzij minnelijk, hetzij voor de rechtbank.

Janpim
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2018 13:45

In de compromis is dit wel zo maar op het bod staat er niks over voorbehoud bekomen van een lening. Moet men dan alsnog een schadevergoeding betalen voor het bod.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 21 aug 2018 13:47

Als er in de compromis een opschorterende voorwaarde staat betreft het bekomen van een lening, en de koper kan geen lening bekomen (mits 3 stavingsstukken). Dan kan de compromis kosteloos ontbonden worden.

op het bod staan meestal geen opschortende voorwaarden, daarvoor dient de compromis

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 21 aug 2018 13:59

Gelukkig staat in de compromis dus wel een opschortende voorwaarde.
Voor de rest kan ik met het volgende op het bod staan meestal geen opschortende voorwaarden, daarvoor dient de compromis
niet akkoord gaan. Bijkomende voorwaarden moeten in principe ook in het bod vermeld worden; het compromis is in principe de neerslag van het bod, in die zin dat hetgeen de klant/koper aangeboden heeft, daarin aanvaard/bevestigd wordt. De navolgende akte bevestigt dit nogmaals, maar maakt de hele affaire tegenstelbaar aan derden.



Hoever staat TS nu? Begrijp ik het goed dat hij een compromis getekend heeft, dat hij geen lening kan krijgen, en dat hij zich nu vragen stelt? Wel, m.i. is er geen schadevergoeding te betalen, de verkoper heeft het compromis aangevuld met de opschortende voorwaarde. TS zit dus safe, de tekst in het bod wordt overruled door de tekst van de verkoopsovereenkomst.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 21 aug 2018 15:07

Ik volg Bosprocureur, mits volgende toevoeging: TS zit dus safe ALS de opschortende voorwaarde correct toegepast kan worden, m.a.w. hangt het af van de exacte verwoording van de opschortende voorwaarde en hoe deze opgevolgd werden (bvb hoe het bewijs van het niet bekomen van een lening moet geleverd worden, en binnen welke termijn).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”