Appartement kopen om moeder in te laten wonen

KAGP
Topic Starter
Berichten: 10

Appartement kopen om moeder in te laten wonen

#1 , 15 aug 2018 22:51

Hallo,

mijn moeder gaat binnenkort op pensioen. Dit betekent voor haar dat ze terug valt op een laag pensioen en de huurprijs van haar huidige woonst relatief hoog wordt tov het pensioen.

Nu kan ik zelf elke maand een aardig bedrag opzij leggen om te sparen, maar aangezien spaargeld niets opbrengt en de huur die mijn moeder betaalt toch maar 'uit de familie' verdwijnt, dachten we dat het misschien beter is om een appartement te kopen en ik dit dan aan haar te verhuren. Iedereen tevreden: ik omdat dit een betere investering is voor mijn spaargeld en mijn moeder aangezien de huurprijs lager zou zijn dan wat ze nu betaalt.

Dit is op dit moment echter nog een vaag plan en ik heb enkele vragen vooraleer ik de hele molen in gang laat schieten.

1. Is er een speciaal statuut waar dit kan onder vallen? Of belastingskwesties die ik in gedachten moet houden? Ik ken niet meteen mensen in dezelfde situatie, dus kan niet meteen advies vragen in mijn omgeving.

2. Koffiedik kijken natuurlijk, maar iemand een idee of banken te vinden zijn voor zo'n constructie? Ik vermoed dat ik pakweg 75% van het aankoopbedrag zou moeten lenen.

3. Kan ik die huurprijs de dag dat zij er niet meer woont gemakkelijk optrekken naar een realistischere huurprijs aangezien ik dit eerder aan een gunsttarief zou verhuren?

4. Zijn er nog dingen die ik eventueel over het hoofd zie?

Nog even over mezelf: ik heb momenteel geen eigen woonst en huur dus en ben niet van plan om daar de komende jaren verandering in te brengen. Mijn professioneel en sociaal leven speelt zich af in het centrum van de stad waar ik woon en daar zijn appartementen te duur om op je eentje te kopen. Ik huur dan liever dan uit de stad te moeten verhuizen.

Alvast bedankt voor de adviezen

KAGP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 aug 2018 09:34

Je mag uw appartement aan iedereen verhuren dus ook uw moeder. Je bepaald de huurprijs. Je moet natuurlijk wel zien dat je de lening kan afbetalen. Na haar vertrek mag je de huur, zoals iedereen, de huurprijs vrij bepalen. Er is geen speciaal statuut voor verhuurders die hun appartement aan hun moeder verhuren. Iedere bank zal u geld lenen (voor zover je solvabel bent), want het is GEEN speciale constructie.

Reclame

Terug naar “Kopen”