Aankoop garage

Maggs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop garage

#1 , 18 jul 2018 21:35

Recentelijk een appartement gekocht met garage. Aangezien het mijn 1ste woning is die ik koop heeft mijn moeder voornamelijk het papierwerk gedaan en dergelijke. De garage die naast het appartement ligt moest ik apart betalen. Aangezien de garage een startcadeau was van mijn moeder heeft zijn deze betaald wel is waar in cash. Ondanks ik op de overeenkomst een duidelijke beschrijving van de aankoop heb gezet : appartement + aangrenzende staanplaats (open garage) is dit plotseling veranderd in de overeenkomst van de notaris. Er staat nu dat de garage mede eigendom is en verdeeld word in 1/3 (3 appartementen).

Kan dit zomaar? Aangezien ik de garage al heb betaald en hier geen bewijs van heb (cash). Mijn grootste vrees is dan ook moest ik ooit mijn appartement verkopen, ik de garage er nooit bij zal kunne verkopen aangezien ik niet de volle eigenaar ben. Momenteel probeer ik mijn vastgoedmakelaar te contacteren en ben ik zeer benieuwd naar het antwoord hoewel ik al vrees voor het ergste. Kan ik hier stappen tegen ondernemen? Alles werd geregeld via immokantoor, dit was ook een gebouw die zij hebben aangekocht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 jul 2018 22:09

Hoe stond de garage omschreven in de verkoopovereenkomst?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 18 jul 2018 22:25

.... garage betaald in cash ? Maximum cash transactie is 3.000€ en 0€ voor onroerend goed (als ik correct ben). Je makelaar lijkt een uitstielzettingsprocedure waard te zijn als hij de schoendoos (zwarte)cash aanvaardde. Je moeder had je een (officiële) schenking moeten doen zodat jij die garage op jouw naam kon kopen maar met schoendooszwartgeld lukt dit niet meer.

Je moeder had ook die garage op,haar naam kunnen kopen met als nadeel dat ze r wat belasting zou moeten op betalen (bovenop onroerende voorheffing ook wat inkomstenbelasting) Natuurlijk te betalen met wit geld.

De vraag “hoe stond de garage beschreven in de compromis?” is belangrijk maar je “cash betalen” is in flagrant conflict met de witwaswetgeving.

Reactie onder voorbehoud van correcte lezing van de startpost

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 18 jul 2018 23:22

We weten het antwoord toch nietwaar? Het cash geld is het deel dat in het zwart werd betaald en er is in het geheel geen aparte verkoopovereenkomst voor een garage.
En de "garage" is slechts een gemeenschappelijke ruimte met drie staanplaatsen, een soort van overdekte parking.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”