Als verkoper een aanvaard bod toch verwerpen

WillVinc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Als verkoper een aanvaard bod toch verwerpen

#1 , 17 jul 2018 11:20

Goeiemiddag iedereen,

Een snelle situatieschets : Mijn vrouw en haar broer zijn eigenaar van een geerfd appartement in Knokke. Een tijd geleden werd beslist om dit te verkopen gezien het financieel niet mogelijk was om het appartement bij te houden. Ondertussen hebben wij een bod gekregen en is dit per email aanvaard geworden door de broer, die ook uit naam van mijn zus handelde.

Recent zijn wij door een andere erfenis in het bezit gekomen van een som geld waardoor wij het appartement wél kunnen behouden door de broer uit te kopen. Nu hebben wij laten weten dat we het bod verwerpen zodat we het appartement kunnen bijhouden (geen hogere verkoop aan derden).

Vandaag hebben wij een aangetekend schrijven gekregen van het immokantoor waarin staat dat de personen die het bod gedaan hebben niet akkoord gaan met de verwerping van het bod.

Daarom mijn vraag : Wij willen dit appartement absoluut in de familie houden, het heeft grote emotionele waarde voor mijn vrouw. Er staat niets op papier, enkel een aanvaarding per mail + wij willen het appartement niet verkopen. Denken jullie dat we hiermee kans maken in de rechtbank? Ik heb al enkele zaken gelezen over precedenten waarbij een rechter een bod per email als niet ontvankelijk beschouwde etc ...

Vriendelijk bedankt.

Willem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 jul 2018 11:54

als er een akkoord is langs beide zijden kan u dit niet meer herroepen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2018 12:28

Ten zij dat je schadevergoeding gaat betalen aan de koper !
veel al 10%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inco
Berichten: 16

#4 , 17 jul 2018 12:47

De vraag volgens mij is, had de broer een volmacht om in naam van de zus te aanvaarden? Indien dit niet het geval is is het bod alleen door hem aanvaard en niet door jouw en dan kan je er nog zonder problemen onderuit komen. In het andere geval heb je wel een probleem als de koper moeilijk doet.

WillVinc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2018 12:57

De vraag volgens mij is, had de broer een volmacht om in naam van de zus te aanvaarden? Indien dit niet het geval is is het bod alleen door hem aanvaard en niet door jouw en dan kan je er nog zonder problemen onderuit komen. In het andere geval heb je wel een probleem als de koper moeilijk doet.
Dag Inco, de broer had geen schriftelijke volmacht, de zus staat ook nergens vermeld in de conversatie (niet in CC of BCC). Maar wordt de broer dan niet verantwoordelijk gesteld waardoor hij een schadevergoeding moet betalen?

Bedankt,

Willem

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 17 jul 2018 13:33

Ik ben niet helemaal zeker dat de broer zich überhaupt mag verbinden tot een verkoop, namens zijn zuster. Ik veronderstel dat hij zich heeft sterk gemaakt voor zijn zus?

Ik zou als immokantoor toch enige voorzichtigheid aan de dag leggen om zo'n aanvaarding zonder voorbehoud door te geven aan een koper.

In het slechtste geval kan m.i. de broer alleen opdraaien voor de gevolgen, maar het immokantoor gaat volgens mij ook niet helemaal vrijuit .

Terug naar “Kopen”