Ouderlijk huis kopen

Kaja
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ouderlijk huis kopen

#1 , 08 jul 2018 23:18

Hallo,
we denken erover om het huis van mijn ouders over te kopen. Na de dood van mijn vader, woont mijn moeder van 76 er alleen. Bedoeling is om het huis te renoveren voor ons gezin en een bijwoning of uitbouw aan de bestaande woning te plaatsen voor mijn moeder. Mijn moeder, 2 zussen en ik zijn elk voor 1/4 de eigenaar van de woning, mijn moeder heeft het vruchtgebruik. We zullen hiervoor zeker nog advies vragen bij een notaris maar voor ik dit met de familie bespreek, wil ik me toch graag wat informeren. Stel, we betalen de overeengekomen prijs (het huis werd geschat na het overlijden van mijn vader anderhalf jaar geleden) aan mijn 2 zussen en mijn moeder. Wie neemt dan de kosten van de aanbouw voor huisvesting van mijn moeder op zich? Welke bijdrage is redelijk? Mijn moeder is niet zorgbehoevend maar ze wil liever niet meer alleen in het grote huis blijven wonen.
Dank voor advies of richtlijnen ,
Katrien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 09 jul 2018 18:48

Als het huis gemeenschappelijk was van uw beide ouders heeft uw moeder nu de helft in volle eigendom en het vruchtgebruik over de andere helft. De drie kinderen hebben elk 1/6e van de blote eigendom. Een constructie waarbij moeder en de 3 kinderen elk 1/4e blote eigendom hebben kan theoretisch doch zie je zelden tot nooit.

Je hebt dus 1/6e blote eigendom en zal dus 5/6e moeten kopen evenals het vruchtgebruik. Je financiert dan de bijbouw en spreekt met moeder een huurvergoeding/verzorgingsvergoeding af. Je moeder kan beslissen om te verkopen. De kinderen kunnen de verkoop van de gezinswoning niet afdwingen.

Je moeder kan beslissen om zelf te investeren in een bijgebouw en je gratis te laten inwonen doch als ze sterft zal jij als je t huis wil houden dan 2/3e volle eigendom aan marktwaarde moeten ophoesten om je 2 zussen uit te kopen. Zussen die ws boosgaan zijn dat je zo lang gratis hebt mogen wonen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 09 jul 2018 20:07

Vraag eerst na bij de gemeente of je wel mag uitbreiden met een zorgwoning.
In gemeente H kwamen ze zelf met het voorstel om een woning met zorgwoning te plaatsen op een bouwvergunning ( was een vakantiewoning die zou afgebroken worden en nieuwbouw verplicht op andere plaats).
In gemeente B was er geen bezwaar om het bestaande chalet achteraan af te breken en daar een verblijfsruimte te maken - soort poolhuis met rustruimte en douche.

Doe navraag bij de gemeente wat er allemaal kan.

Reclame

Kaja
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2018 17:48

Beste Sirkii,
bedankt voor uw reactie. Het is wel degelijk zo dat mijn moeder en elk van de dochters ieder voor 1/4de eigenaar zijn met vruchtgebruik voor mijn moeder. Ik wil toch echt wel benadrukken dat er in GEEN geval sprake is van benadeling of gratis wonen. wat jammer dat er hier meteen van minder goeie bedoelingen uitgegaan wordt. We denken aan deze oplossing omdat mijn moeder liever niet langer alleen blijft wonen en haar woning en tuin zich beter lenen voor een zorgwoning dan de onze. Dit allemaal terzijde, is de kern van mijn vraag: is er een richtlijn voor zulke situatie? Nadat we zussen en moeder uitbetaald hebben, is de kost van aanbouw of bijbouw volledig voor ons, met het idee om dan huurgeld te vragen? Of kan zij een gedeelte mee financieren zodat er geen huur meer betaald hoeft te worden.

Beste Francisus,
Dank u voor uw advies, we gaan ons zeker informeren bij de gemeente.

Terug naar “Kopen”