Elektrische keuring: niet conform

Navauden
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Elektrische keuring: niet conform

#1 , 05 jul 2018 13:05

Hallo allemaal!

Wij zijn momenteel bezig met het zoeken naar een huisje om te kopen. We kwamen een interessante woning tegen, en vroegen al het EPC attest op, net als het keuringsattest van de elektriciteit. Deze laatste werd niet conform bevonden omwille van de volgende zaken:
OPMERKINGEN - INBREUKEN - NOTA’S
I1.01 Eéndraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art16, 268, 269)
I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art269)
O3 Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende inbreuken worden vastgesteld bij voorleggen schema's.

De keuring werd gedaan op 5/7/2017. In het keuringsattest staat dat er een herkeuring dient uitgevoerd te worden voor 5/7/2018 (vandaag toevallig genoeg). Ik bevroeg bij de Immo of er reeds een herkeuring is gebeurd, en ze vertelde mij dat deze zal voorzien worden bij de akte... Nu vraag ik me af of we kunnen 'afdwingen' dat deze keuring op voorhand aan ons wordt getoond, zeker gezien er in puntje O3 is opgenomen dat het niet uitgesloten isd at er bijkomende inbreuken worden vastgesteld... :shock: Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jul 2018 15:22

Een keuring zonder inbreuken is niet verplicht voor verkoop. Er mogen inbreuken zijn.
Hier zijn het voornamelijk de plannen die ontbreken.
Je kan , in dit geval, wel een keuring vragen die werd uitgevoerd deze maand, maar die moet niet zonder opmerkingen zijn.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 05 jul 2018 17:09

Ik weet niet in hoeverre een keurder gaat kijken als er geen schema's zijn?
Op 1 zekering mogen er bvb maar 8 stopkontakten of lichtpunten aangesloten worden, ik denk niet dat de keurder gaat uitzoeken welk stopkontakt of lichtpunt er op welke zekering hangt.
Vandaar de opmerking dat er mogelijk nog andere problemen kunnen bovenkomen.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 11 jul 2018 09:43

Als het enkel het eendraadschema en het situatieschema is dat ontbreekt, is dat echt peanuts.
Als er echter andere zaken aan het licht komen (zoals mbbs1024 stelt) is't een heel ander verhaal.

De verkopers zijn wettelijk verplicht een attest van keuring af te leveren bij verkoop. Ze kunnen echter perfect de installatie opnieuw laten keuren, wat exact hetzelfde keuringsattest zal opleveren.

Je kan mijns inziens verschillende zaken doen:
- proberen in het compromis te laten opnemen dat de verkopers moeten zorgen voor een keuringsattest waaruit blijkt dat de situatie CONFORM is, m.a.w. volledig in orde met het AREI. De kans dat de verkopers daarmee akkoord gaan is mijns inziens zeer gering.
- in het compromis opnemen dat een keuringsattest voorgelegd wordt NA het opmaken van eendraadschema en situatie schema. Moeilijk af te dwingen, en ook hier is de kans dat de verkopers ermee akkoord gaan zeer gering.
- zelf (in overleg met de verkopers uiteraard ) een controle doen op de belangrijkste punten (aantal stopcontacten op een kring, gebruik van de juiste automaten en differentieelschakelaars, etc). Dit vereist een (basis)kennis van het AREI, en medewerking van de verkopers.
- of je neemt gewoon het risico, en maakt na aankoop zelf het eendraadschema en situatieschema op en laat de installatie dan opnieuw keuren ...

(en voor de volledigheid: op een verlichtingskring (afgezekerd op 16A, met 1,5mm2 bedrading) mogen wel meer dan 8 aftakpunten/verlichtingspunten komen, tenzij het een gemengde kring is (waar dus ook een stopcontact op zit) - dan moet trouwens de volledige kring in 2.5mm2 bedrading, en afgezekerd op 16A :-))
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”