Borg staan voor de vereiste 50.000 bij aankoop immo

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Borg staan voor de vereiste 50.000 bij aankoop immo

#1 , 27 jun 2018 16:13

Mijn kleindochter zou graag een studio aankopen maar heeft de vereiste 50.000 Euro niet waardoor ze geen lening krijgt.
Kan ik voor dit bedrag borg staan zodat ze misschien een hogere lening kan bekomen ?
bij voorbaat dank voor inlichting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 27 jun 2018 16:19

wie vereist die 50.000 ? De bank ? Dan kan je beter met de bank gaan praten he :)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2018 16:31

Mijn kleindochter zou graag een studio aankopen maar heeft de vereiste 50.000 Euro niet waardoor ze geen lening krijgt.
Kan ik voor dit bedrag borg staan zodat ze misschien een hogere lening kan bekomen ?
bij voorbaat dank voor inlichting
Zoals hierboven gezegd moet de bank bepalen of ze uw borgstelling aanvaarden om uw kleindochter een lening toe te staan.

Wat je ook kan doen is uw kleindochter bijvoorbeeld een renteloze lening toestaan voor die € 50.000. Als je dit bedrag hebt, kan je een onderhands document opmaken (voorbeelden genoeg te vinden op internet als je even googled op "modelcontract renteloze lening") en bijvoorbeeld afspreken dat uw kleindochter gedurende 20 jaar u dan maandelijks €208,3 terugbetaalt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 27 jun 2018 19:46

Klopt een van onze kinderen had net wat te weinig voor de lening.
Dag erna stond er ineens genoeg op hun spaarboekje en plots kregen ze wel de lening.
Uw bedrag is wat hoger dus doe wat @Gebruiker21 heeft geschreven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2018 10:18

Sommige banken vragen wel welke andere leningen je nog lopen hebt. Als je eerlijk bent, moet je dan ook die renteloze lening vernoemen en zou dit weer een negatief effect kunnen hebben op wat je kan lenen. Maar in principe weten enkel jij en uw kleindochter van die renteloze lening, als dit via een onderhandse akte is gebeurd. We moeten dus ook niet eerlijker dan de Paus zijn (dat zijn de banken ook niet ;-) ).

Als je 50.000 te veel hebt, kan je ook gewoon aan een schenking denken... Als je sowieso wenst dat de kleinkinderen een stuk van de erfenis krijgen, (hopelijk véél) later, kan het verstandig zijn nu al een stuk dat je zeer kan missen, te schenken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 28 jun 2018 23:56

Toch wel even noteren dat 'borgstellingen om niet' actueel niet meer toegelaten zijn. indien u zelf geen economisch belang heeft bij de operatie kan u zelf geen borgstelling verlenen. Het is inderdaad veiliger én uw risico is beperkt tot 50.000 € als u dat bedrag zelf leent/schenkt aan uw kleindochter.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”