opschortende voorwaarde compromis

paddepoel
Topic Starter
Berichten: 14

opschortende voorwaarde compromis

#1 , 26 jun 2018 08:00

Een kandidaat-koper van is bereid een compromis te tekenen met evenwel de opschortende voorwaarde dat de eigen woning eerst dient verkocht te zijn (koper wenst geen financiering aan te gaan). Ik kan dit natuurlijk in het compromis opnemen en bv. een termijn van 2 (of 3) maand vermelden. Wanneer de kandidaat er niet in slaagt de woning te verkopen, gaat de verkoop niet door en heb ik als verkoper normaal ook geen recht op een vergoeding. Ik moet dus een behoorlijke wachten alvorens ik zeker weet dat de verkoop doorgaat met een niet onaanzienlijke de kans dat de verkoop uiteindelijk niet doorgaat

Zijn er mogelijkheden om mijn 'risico' maximaal in te dekken?

Aanvullend: indien ik in het compromis de opschortende voorwaarde van verkoop van de eigen woning van de kandidaat opneem en bv. de termijn op 3 maand stel, hoe moet ik deze termijn dan definiëren? Mag ik vermelden dat dit de termijn is waarbinnen de kandidaat-koper zelf een compromis met de koper van de eigen woning moet ondertekend hebben.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 jun 2018 09:05

Eerlijk? Ik zou die koper gewoon weigeren in dat geval.
Als hij niet direct van zijn huis af geraakt, zal er wel een reden voor zijn.
Én er bestaan overbruggingskredieten voor iets, je moet er iets voor over hebben om een ander huis te kopen me dunkt.

Moest je het toch doen, zou ik het inderdaad laten definiëren dat de koper binnen de 3 maand met een getekend compromis voor je deur staat (en een kopie afgeeft, ter bewijs; of aangetekend opsturen naar jou). Indien deze termijn verstreken zijn, laat je de koper weten dat de koop niet doorgaat wegens verstrijken termijn.
Ik zou je wel laten bijstaan door je notaris hierin.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 jun 2018 09:24

Een dergelijke opschortende voorwaarde in een compromis ?


Dat is dan m.i. geen verkoopsovereenkomst maar een optie. Eenzijdig dus.

Uw eigendom is intussen onverkoopbaar, en de pseudo-koper kan rustig afwachten, en, zeer waarschijnlijk, u binnen drie maand verblijden met een voorstel tot aankoop tegen een lagere prijs....

Zoals Blaatpraat zegt : afblijven, weigeren.

Reclame

Terug naar “Kopen”