Verborgen gebreken?

Vansteenkiste Sofie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken?

#1 , 20 jun 2018 20:43

Toen wij ons huis verkochten is tussen de compromis en de akte de boiler boven kapot gegaan, wij hadden toen mondeling met de kopers afgesproken dat wij die wel wouden vervangen maar dat zij dat beter zouden doen zodat ze een toestel volledig naar hun zin konden installeren en dat wij dan wel een deel hierin gingen betalen. Nu beweren zij dat na aansluiting van hun nieuwe boiler de douche niet werkt... wij moesten ooit ook een technieker laten komen, dat was 3 jaar geleden en die douche deed het nog perfect toen wij verhuisden. Nu stuurt hij een factuur door van 900 euro met de vraag die volledig te betalen. Terwijl wij de boiler beneden voor 250€ vervangen hebben... wat kunnen wij doen...? Enigzins wil ik wel die 250€ betalen zoals afgesproken maar dan denk ik dat hij het volledige bedrag zal blijven eisen... heb ook schrik dat ze die douche als verborgen gebrek zouden willen aanrekenen aan ons?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jun 2018 09:20

Wat is juist het probleem met die douche?? Filters van de kraan al uitgekuist? Door het vervangen van de boiler komt er kalk los en raken deze filters verstopt.

Vansteenkiste Sofie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2018 10:05

Wat is juist het probleem met die douche?? Filters van de kraan al uitgekuist? Door het vervangen van de boiler komt er kalk los en raken deze filters verstopt.
Er komt volgens hen uit geen enkele sproeier water. Terwijl wij voordien gewoon op de aan en uit knop dienden te drukken en de douche gewoon werkte...
Kunnen zij ons daarvoor aansprakelijk stellen?

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2018 10:45

Wanneer is de akte verleden?
Een douche waar geen water uit komt is in mijn ogen geen verborgen gebrek: eenvoudig te testen door de kraan eens open te draaien.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 jun 2018 11:33

Dan zijn bijna zeker de douchekoppen verstop door kalk als gevolg van de boilervervanging. Wie heeft uiteindelijk die boiler vervangen? Jullie of de kopers? Stuur hun een aangetekend schrijven, zeggende dat zij de normale procedure voor de vervanging van de boiler niet hebben gevolgd en, de kranen en sproeikoppen niet hebben gereinigd van kalk .

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 jun 2018 13:20

Blijkbaar heeft de installateur de terugslagklep omgekeerd gemonteerd.
Is mij ooit overkomen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 jun 2018 15:16

Blijkbaar heeft de installateur de terugslagklep omgekeerd gemonteerd.
Is mij ooit overkomen....
Is ook een mogelijkheid die ik over het hoofd had gezien. Zijn er nog meer aftappunten voor WW op dezelfde boiler? is daar water? Indien ja, dan is het de kalk. Indien neen, dan is het de terugslagklep. Indien kopers die loodgieter hebben aangesteld en betaald, moeten zij het probleem oplossen.

Vansteenkiste Sofie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2018 10:11

Wanneer is de akte verleden?
Een douche waar geen water uit komt is in mijn ogen geen verborgen gebrek: eenvoudig te testen door de kraan eens open te draaien.
Akte was op 30/03..

Vansteenkiste Sofie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2018 10:14

Dan zijn bijna zeker de douchekoppen verstop door kalk als gevolg van de boilervervanging. Wie heeft uiteindelijk die boiler vervangen? Jullie of de kopers? Stuur hun een aangetekend schrijven, zeggende dat zij de normale procedure voor de vervanging van de boiler niet hebben gevolgd en, de kranen en sproeikoppen niet hebben gereinigd van kalk .
Zij hebben de boiler laten vervangen door een bevriend loodgieter. Wij waren wel zo eerlijk te zeggen dat die kapot was en we die ook wouden vervangen maar dat het misschien beter was ze dit zelf zouden doen zodat ze een boiler naar eigen zin konden installeren en wij dan wel een deel in de onkosten gingen doen. Maar natuurlijk willen wij niet opdraaien omdat zij een dure boiler hangen... mochten we hem zelf vervangen hebben zou het ook een gewoon simpel model zijn.. er zit tenslotte maar 1 douche op aangesloten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2018 10:27

Hoeveel douche koppen erop zitten is nooit van belang !
Als er water uitstroomde voor dat de boiler vervangen is, en na de vervanging niet, dan is er iets mis gegaan bij het aansluiten, en zal deze loodgieter ??? het moeten oplossen.
Ik heb zelf in mijn leven zeer veel sanitair geplaatst maar dit hen ik nog nooit gehoord, er zou eerder water komen waar het niet zou mogen uitkomen ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jun 2018 10:41

Dat de kopers een loodgieter hebben ingeschakeld die zijn vak niet kent, maakt jullie zaak niet. Jullie hebben afgesproken om tussen te komen in de nieuwe boiler (voor een bedrag dat nodig zou zijn om de defecte te vervangen door een gelijkwaardig model?). Dit is dan ook het bedrag dat je moet overmaken naar hen.

Vraag bij een loodgieter een offerte aan voor het vervangen van de defecte boiler door een gelijkwaardig model.

Ik zou hen daarna een aangtekend schrijven sturen in de zin van:
Beste, zoals mondeling overeengekomen op datum XXXX, komen wij graag tussen in de kosten voor het vervangen van de boiler. De defecte boiler was merk XXX, type YYY. Volgens de offerte in bijlage zou het vervangen van deze boiler € YYY gekost hebben. Ik maak dan ook €YYY over op uw rekeningnummer (XXX-XXXXXXXXX-XX) als bijdrage voor de nieuwe boiler, zoals overeengekomen.

Mondeling werd ook besproken dat jullie mogelijk voor een zwaardere boiler zouden kiezen, en jullie om deze reden liever een bijdrage van mij verwachtten, dan dat ik de boiler zelf zou laten vervangen door een gelijkwaardig model. Deze bijdrage is bij deze dus gestort, maar u begrijpt dat ik niet kan ingaan op uw vraag om de duurdere boiler te betalen. Ook het defect aan de douche na het plaatsen van de nieuwe boiler is niet mijn verantwoordelijkheid, maar die van de plaatser van de boiler. De douches werkten immers perfect met de oude boiler. Ook op uw vraag om die kosten te betalen, kan ik dus niet ingaan.

Hierbij meen ik aan mijn verplichtingen voldaan te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Hiermee heb je een begin van bewijs van de mondelinge afspraak die gemaakt werd, en een bewijs van de gemaakte betaling van uw kant. Hij het ontvangstbewijs van het AS + rekeninguittreksel + aangevraagde offerte daarna bij voor het geval de koper toch nog problemen zou maken. In dat geval zal hij wel naar de rechtbank moeten stappen om zijn gelijk te halen. Ik geef hem weinig kans, daar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”