Pagina 1 van 1

Opvragen notariële akte

Geplaatst: 14 jun 2018 15:29
door Fortuin
Alle notariële aktes betreffende OG zijn in België in principe openbaar. Om een realistische verkoopprijs van een bepaald perceel grond te bepalen wou ik graag via het betreffende hypotheekkantoor een duplicaat van de aktes bekomen van een aantal (bijna aanliggende) percelen grond die de laatste 2 jaar verkocht geweest zijn.

Vandaag ben ik naar het hypotheekkantoor geweest.. voor mensen die dit in het verleden reeds gedaan hebben, kan iemand bevestigen of dit de normale gang van zaken is?

Ik had bepaalde perceelnummers waarvoor ik de laatste verkoopakte wou opvragen. Op zich was dat geen probleem. Er was wel een ander probleem -- men stelde dat het onmogelijk was een opzoeking (voor de akte) te doen op kadastraal perceelnummer, enkel via de naam van de eigenaars. Dus moest een andere ambtenaar eerst tegen betaling een opzoeking doen om de naam van de eigenaar(s) te bekomen. Duurtijd enkele weken. Vervolgens kon men met die gegevens een duplicaat opzoeken van de akte en bezorgen, ook tegen betaling.

Lijkt me raar dat in tijden van informatisering dit niet sneller en/of minder omslachtig kan? Is dit de gang van zaken, of heb ik slecht advies gekregen?

Re: Opvragen notariële akte

Geplaatst: 14 jun 2018 15:43
door denlowie
hypotheek kantoren, daar werkt men nog met pen en papier en registers !

Of heb je nog nooit gehoord " men schrijft het IN in het hypotheek kantoor" :lol: :lol:

Re: Opvragen notariële akte

Geplaatst: 14 jun 2018 16:00
door Fortuin
Ik las dat dat nu wel al met PDFs gaat. En ze hadden PCs en e-mail. :)

Maar is het antwoord dus dat dit de normale gang van zaken is?

Re: Opvragen notariële akte

Geplaatst: 22 jun 2018 15:30
door LennieK
het zou mij in ieder geval niet verbazen. Als wij een mail sturen naar het plaatselijke registratiekantoor, dan drukken ze die mail af, kriebelen hun antwoord er bij en sturen hun afdruk terug naar ons per post... Ik zou het zelf niet zo kunnen verzinnen :D

(hun laatste gekriebelde antwoord was dat ze mijn mail niet gingen beantwoorden, want ik moest hun nieuwe digitale toepassing gebruiken, ik verslikte mij bijna in mijn koffie ;))