basisakte

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

basisakte

#1 , 07 jun 2018 14:10

een vraagje ,

In onze basisakte staat duidelijk vermeld dat ieder appartement in ons blok voor 80% bedekt moet zijn met tapijt.
Kan mijn onderbuur mij verplichten tapijt te gaan leggen omdat ze aanhoudend klagen over contactgeluid op de vloer van mij en mijn hond ?

Gr. Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 07 jun 2018 14:15

Is uw appartement dan reeds met 80% bedekt en vraagt de buurman nog extra tapijt of ...?

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2018 15:19

neen, mijn appartement is niet bedekt met tapijt ... zou dat wel moeten ? als dat in de basisakte staat ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 jun 2018 15:25

Waarom denkt u niet gebonden te zijn door de basisakte? Het is een officieel document...dus bindend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2018 15:34

ik heb overal parket liggen en de onderburen beweren dat ze elke stap van de hond en elke beweging / geluidje van ons horen ... moet ik nu écht overal tapijt gaan leggen ? ( stel dat ik daar allergisch voor ben )

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 07 jun 2018 15:37

( stel dat ik daar allergisch voor ben )
Dan was het niet slim om een appartement te kopen waar u verplicht wordt 80% tapijt te leggen..

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 07 jun 2018 15:38

Uiteraard want die geluiden zijn zeer enerverend en door de basisakte bent u ertoe verplicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2018 15:53

Ik ben reeds een paar hevige discussies verder met mijn onderburen ... en ze dreigen met de vrederechter ... daar maak ik dus geen kans volgens u ?

Mijn syndicus zegt dat dit soort basisakte regels juist stammen uit de oudheid en dat de onderburen daardoor weinig kans hebben bij de vrederechter ( regels zijn wel gehandhaafd in de update van de basisakte enkele jaren terug )

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 07 jun 2018 16:01

Syndici zeggen zoveel, maar het zijn geen Rechters. Als u en uw hond door rondgeloop vermijdbare geluidslast veroorzaken maakt u weinig kans. Al zeker als een remedie daartegen wordt opgelegd in de Statuten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jun 2018 18:19

de verstandsverhouding met mijn buren is inmiddels dusdanig slecht dat ik bang ben dat ze nu zo vastberaden zijn en het voor een vrederechter gaan brengen ... ik heb mijn appartement volledig verbouwd toen ik hier 1,5 jaar terug kwam wonen , met een fantastische parketvloer

zijn hier nog andere mensen met soortgelijke ervaringen ? of ander advies ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 07 jun 2018 20:20

Je had onder die parketvloer een isolatielaag moeten plaatsen om het contact geluid te beperken.
Je kan ook nog altijd een tapijt los op die parket laten leggen. Zal nog altijd goedkoper uitkomen dat verplicht worden door VR

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jun 2018 11:50

Ok, ik heb even advocaat van de duivel gespeeld … de situatie is omgedraaid , maar ik wilde dit objectief ervaren.
Vriendelijk dank voor alle reacties !

We ondervinden enorme hinder van onze bovenbuur , en na hen meermaals te hebben geconfronteerd ( zelfs geluidsopnames laten horen ) met de overlast van met name hun hond … verandert er niets.

Dit gebouw is zodanig gehorig dat hun leefgeluiden klinken alsof ze bij ons binnen zijn , wellicht vandaar de expliciete passage over de 80% tapijt bedekking.
Met onze vorige bovenbuur hier hadden we nooit problemen, maar sinds er nu 4 volwassenen en een hond boven ons wonen is het bijna niet meer vol te houden.

Onze syndicus zegt dat we geen kans maken bij de vrederechter, zelfs niet als er in de basisakte staat dat het vloeroppervlak van het appartement voor 80% bedekt moet zijn met tapijt … haar argument is dat je hen niet kan verplichten tapijt te leggen ( want misschien allergie ) echter onze notaris zegt exact het tegenovergestelde , net als u allen.

Dus voordat we hiermee naar de vrederechter willen gaan zijn we aan het “onderzoeken” hoeveel kans van slagen we gaan hebben.

Is er iemand aanwezig op dit forum die hier een onomstotelijk uitsluitsel over kan geven ?

LeenW
Berichten: 12839

#13 , 08 jun 2018 13:24

Ok, ik heb even advocaat van de duivel gespeeld … de situatie is omgedraaid , maar ik wilde dit objectief ervaren.
Vriendelijk dank voor alle reacties !

We ondervinden enorme hinder van onze bovenbuur , en na hen meermaals te hebben geconfronteerd ( zelfs geluidsopnames laten horen ) met de overlast van met name hun hond … verandert er niets.

Dit gebouw is zodanig gehorig dat hun leefgeluiden klinken alsof ze bij ons binnen zijn , wellicht vandaar de expliciete passage over de 80% tapijt bedekking.
Met onze vorige bovenbuur hier hadden we nooit problemen, maar sinds er nu 4 volwassenen en een hond boven ons wonen is het bijna niet meer vol te houden.

Onze syndicus zegt dat we geen kans maken bij de vrederechter, zelfs niet als er in de basisakte staat dat het vloeroppervlak van het appartement voor 80% bedekt moet zijn met tapijt … haar argument is dat je hen niet kan verplichten tapijt te leggen ( want misschien allergie ) echter onze notaris zegt exact het tegenovergestelde , net als u allen.

Dus voordat we hiermee naar de vrederechter willen gaan zijn we aan het “onderzoeken” hoeveel kans van slagen we gaan hebben.

Is er iemand aanwezig op dit forum die hier een onomstotelijk uitsluitsel over kan geven ?
Tenzij die uw rechter hier op het forum zit, nee.

peter_antwerpen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jun 2018 17:40

hoezo dit is toch geen arbitraire situatie ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 08 jun 2018 18:05

Wat de een als storend ervaart is dat niet noodzakelijk voor iemand anders.Er is dus wel een arbitrair element.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”