Appartement kopen

sgarciac
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartement kopen

#1 , 01 jun 2018 12:04

Beste,

Ik overweeg een appartement te kopen. Het immobielenkantoor heeft me verwittigd dat het appartement niet is omschreven als appartement maar wel als handelspand.

Graag wens ik te weten als er er gevolgen zijn als ik het appartement wens te kopen?

Geld het als voor de nieuwe registratiekosten van 7%?
Is het nog altijd een voordeel heeft voor mijn belastingen?

Het belangrijkste voor mij is dat ik weet wat ol kan verwachten als ik beslis om een appartement te kopen dat omschreven is als handelspand.

Alvast bedankt voor de feedback.


Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 01 jun 2018 13:42

Dat zou bij mij toch heel wat alarmbelletjes doen afgaan.
Hoe zit het met vergunningen ? Is domiciliëring mogelijk ? Is bestemmingswijziging mogelijk ?

Lees ook es viewtopic.php?t=84270
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 01 jun 2018 15:29

Beste

Raadpleeg echt wel uw notaris. Indien u koopt betaalt u een bijzonder stevig ereloon. Voor dat ereloon mag je een notaris dus ook laten werken en je dossier laten bekijken.
Hij/zij kan dan nakijken of het pand in kwestie zowel bestemming handelspand als woonst heeft, dan wel alleen handelspand. In dat laatste geval moet inderdaad ingeschat worden of een bestemmingswijziging naar woonst mogelijk is. Als de verkoop als handelspand gebeurt is er geen verlaagde registratie van toepassing, want enkel geldig voor eerste woning. Niet voor eerste handelspand.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”