Sociale woning overgekocht

JustKellyV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Sociale woning overgekocht

#1 , 31 mei 2018 14:04

Hallo allemaal,

We zijn dit weekend naar een woning gaan kijken die voor ons perfect was! Gebouwd in 2011, halfopen, 3 slaapkamers, etc.
Nu het ding is dat we pas bij de onderteking van de compromis er achter kwam dat dit gekocht is door de vorige kopers als sociale woning bij een bouwfirma. Op zich voor ons niet meteen een probleem want het zag er gewoon heel nieuw en in orde uit.

Nu vroeg ik me af of dit voor ons toch bepaalde gevolgen heeft? We zijn op de hoogte van het recht van wederinkoop maar de vorige eigenaars hebben ons zwart op wit getoond dat ze de bouwfirma een schadevergoeding betalen waardoor dit recht vervalt. Is zo dan inderdaad alles oké of kunnen wij toch problemen hebben als we het zeg maar binnen 10-15 jaar zouden willen verkopen? En wordt het dan nu nog steeds bestempeld als sociale woning of 'vervalt' dit ergens vermits zij hun boete betaald hebben?

Alvast bedankt voor jullie feedback :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 31 mei 2018 14:44

Ik stel mij niet voor dat er hier enig probleem kan zijn.

Wat zegt uw notaris ?

JustKellyV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2018 16:25

Notaris zegt ook dat er niet meteen een probleem is als wij het doorverkopen :)
Had nog geen antwoord gekregen, maar nu net wel!

Hoop vooral dat dit niet 'negatief' kan zijn voor de waarde van ons huis, vermits het in een sociale woonwijk ligt, zonder dat we hier eigenlijk van op de hoogte gebracht waren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 31 mei 2018 16:57

U hebt het huis toch gezien, hoop ik?

Waar lag het toen u het gezien hebt? Gaf dat een negatieve indruk ?

Ik zou veronderstellen dat u in een omgeving van meerdere jonge eigenaars gaat wonen, en dat kan alleen positief zijn, op het eerste gezicht

JustKellyV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2018 22:37

Uiteraard hebben we de woning gezien en waren we overtuigd. Anders hadden we het niet gekocht :) maar een huis hebben in een “sociale woonwijk” blijft wel een beetje een bijklank hebben. En we willen niet dat dit later, als we het ooit zouden verkopen, in ons nadeel speelt.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2018 10:31

Een sociale koopwoning is iets heel anders dan een sociale huurwoning. Voor hetzelfde geld zijn er in die wijk helemaal geen huurwoningen?

Terug naar “Kopen”