Renteloos geld lenen bij schoonouders aankoop huis

Mnj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Renteloos geld lenen bij schoonouders aankoop huis

#1 , 26 mei 2018 12:23

Beste,

Ik zou graag wat advies inwinnen over het maken van bepaalde afspraken.

Even wat achtergrond informatie... mijn vriend en ik wonen op dit moment feitelijk samen in een huurwoning. Aangezien wij eind dit jaar een kindje verwachten willen we graag verhuizen en een huis aankopen. Nu zijn de ouders van mijn vriend met het voorstel gekomen om het huis volledig te financieren. Het zou gaan om een bedrag van maximaal € 400.000,00. Zij storten dit geld naar mijn vriend en hij kan het huis op zijn naam aankopen. Dan lossen wij ongeveer € 700,00 per maand af (ieder € 350,00). Bij overlijden van zijn ouders erft mijn vriend het restant van de lening.

Mijn ouders willen eventueel ook een bijdrage doen. Dit zou een schenking aan mij bedragen van ongeveer € 100.000,00.

We willen in de toekomst wel gaan trouwen maar willen eerst wettelijk gaan samenwonen.

Nu is mijn vraag: Wat is wijsheid en hoe kan dit het best juridisch geregeld worden? Wat als het toch mocht foutlopen?

Alvast bedankt!

Michelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 26 mei 2018 15:22

Beste

Te bespreken met een notaris. Als het huis op zijn naam komt en u betaalt mee af dan wordt u nooit mede-eigenaar.. Quid bij relatiebreuk? Eigen schenking daarin steken in woning die niet op uw naam staat is al even gek.
Voorkeur geniet dat woning op beide namen gebeurt en dat notariële akte duidelijk inbreng van beide partijen vermeldt. Dan kan bij relatiebreuk elke partij zijn inbreng terugvorderen. Best is ook dat jullie minimaal stuk bankkrediet aangaan want particuliere lening is niet fiscaal aftrekbaar. Beste oplossing mijns inziens. Beide partijen zorgen elk voor een schenking ad 100.000 € aan hun kind. Die brengen dus gezamenlijk 200.000 € in en lenen rest bij de bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 27 mei 2018 10:03

Chapeau Basejumper.

Verstandige raad, denk ik.

Of een vraagsteller zoiets graag hoort, daar ben ik niet zeker van, maar het kan een pak miserie later voorkomen.

Reclame

Terug naar “Kopen”