Trage notaris? En wat te doen

vsdagama
Topic Starter
Berichten: 5

Trage notaris? En wat te doen

#1 , 21 mei 2018 13:45

Wij zijn al enige tijd bezig met de aankoop van ons eerste huisje. Spannend!

Dit verliep voor ons als volgt:
22 februari 2018: tekenen van de aan- en verkoopbelofte
( in het licht van de gunstigere regeling voor groot beschrijf v.a. 1 juni )

Sindsdien hebben we op het gemak aan bankshoppen gedaan, omdat we toch enkele maanden moesten wachten.
In deze maanden begin je toch ook al wat te plannen en fantaseren over hoe en wat je allemaal gaat veranderen in je nieuwe (eerste) stek!

De laatste maand is alles dan eindelijk in een stroomversnelling gekomen:
- 8 mei hadden we contact met de verkopers, zij meldden dat ze net verhuisd waren en dat het huis dus leeg staat! We kunnen er dus meteen intrekken na het tekenen van de akte.
Hun notaris zou ook 'klaar zijn' en wachten op een teken van de onze om de akte te verlijden. Alles hangt op dit moment nog af van wanneer de nieuwe regeling dus zal ingaan..
- 9 mei keek ik live mee naar de stemming in het Vlaams parlement. Eindelijk zekerheid! De nieuwe regeling gaat in v.a. 1 juni. (kleine € 10.000 bespaard)
- 17 mei hadden we een afspraak bij de bank om alles te tekenen m.b.t. de lening.

MAAR NU

We hadden zelf ingeschat dat onze notaris misschien nog enkele weken nodig zou hebben om alles m.b.t. de hypotheek in orde te brengen. -> misschien eind juni ten laatste?
Alles is immers al sinds februari in gang gezet, een deel van de opzoekingen zijn al gedaan in het kader van de aan- en verkoopbeloftes? De notaris van de verkopers zou al klaar zijn.

Nu krijgen we van onze notaris een mail, met datums voor ondertekening van de akte beginnend vanaf 25 juli! Dat is nog meer dan 2 maanden wachten...
Ondertussen staat het huis leeg en kunnen wij onze plannen nog wat langer in de diepvries steken.

Dit vinden we echt wel heel lang.
- Is het normaal dat een notaris nog zoveel tijd nodig heeft?
( Rekening houdend met de aan- en verkoopbelofte reeds getekend in februari, zou je toch zeggen dat de notaris zich hier al had kunnen voorbereiden? En dat de zaken dus juist sneller zouden kunnen gaan dan normaal.)

Wij willen het huis echt geen 2+ maanden meer laten leegstaan, wij staan te springen om eraan te beginnen. (hebben nog wat verbouwingen in mind)

- Zou het nut hebben van notaris te wisselen?
Ik las dat je ook een 2de notaris onder de arm kan nemen tijdens het aankoopproces.

Of kunnen we bijvoorbeeld de notaris van de verkopers onder de arm nemen omdat deze toch al "klaar zou staan". Is dit aan te raden?

- Wat zijn hiervan de implicaties voor de huidige notaris? Honoraria te betalen aan de huidige notaris? Hoeveel zou dat kunnen zijn?

Ik bel morgen zoiezo nog rond voor informatie, maar had me graag al wat voorbereid.

Alvast bedankt voor enige input

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 21 mei 2018 14:18

Omdat de datum van het tekenen van een compromis bepalend is voor de lagere registratierechten tekende je een aankoop/verkoopbelofte. Je zal ws na 1 juni ws nog een compromis moeten tekenen en dan pas kan de notaris beginnen aan de akte. Alles lijkt dus normaal te verlopen.

Je zou aan de verkopers kunnen voorstellen om een sleutelovereenkomst te tekenen: je krijgt de sleutels vroeger mits voorwaarden (lasten op u nemen, geen renovatie, ...). Als tegenprestatie zou je dan bv een (groot) bijkomend voorschot kunnen betalen om voor de verkoper het risico weg te nemen dat jij de koop annuleert na t huis half afgebroken te hebben.

Verkoper en koper kunnen hun eigen notaris aanstellen doch het is de notaris van de koper die t meeste werk moet doen. Je zal vrede moeten nemen met de vooropgestelde data.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 mei 2018 15:21

Idd, nieuwe vervangende compromis tekenen. Anders 10 % registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

vsdagama
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 21 mei 2018 16:53

De reden dat we met een aan- en verkoopbelofte gewerkt hebben is juist om binnen de nieuwe regeling te vallen. Dit hebben beide notarissen ook zo bevestigd. De beloftes zijn getekend geweest in februari. Hierin is bepaald dat de effectieve akte tussen 1 juni en 1 september zou verlijden, omdat toen nog niet bekend was wanneer de nieuwe regeling in voege zou treden.

Nu is bevestigd geweest dat de nieuwe regeling effectief op 1 juni van start gaat. De bank is in orde en de verkopers staan met hun notaris al klaar om over te gaan tot het tekenen van de akte op 1 juni. Nu komt onze notaris af met een datum vanaf 25 juli, hij zou dus nog meer dan 2 maanden nodig hebben om iets te doen dat hij de afgelopen 3 maanden niet kon?
We bekijken inderdaad de optie van een sleutelovereenkomst, maar we vermoeden dat de verkopers hier niet happig op gaan zijn.

Vandaar zijn we nu op zoek naar opties om dit toch sneller te laten verlopen. Het is ons ook onbekend welke zware taken de notaris nog allemaal moet verrichten in deze 2+ maanden.
Ondertussen staat het huis mooi leeg, kunnen we nog niet beginnen aan het opstellen van onze verbouwplannen etc etc...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2018 17:07

Er zijn bepaalde zaken dat de notaris niet op voorhand kunnen opvragen en regelen, maar de meeste mensen weten niet wat een notaris allemaal moet opvragen eer ze kunnen overgaan tot de verkoop, zoals zien of je belastingschulden heeft of de verkoper die heeft, het is niet omdat je op 1 februari geen had dat je nu op 1 mei er geen heeft, en het is daardoor dat het zolang duurt, en is het ook niet jullie fout door te willen wachten op de nieuwe regeling, anders was het al achter de rug, u heeft 10.000 euro's winst dus bent tevreden, het is aan jullie die willen wachten heeft niet de notaris !

Ik vind het flauw om het nu op de notaris steken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2018 17:59

Ook mee rekening te houden: vele (ver)kopers hebben "uitgesteld" via een aankoop/verkoopbelofte. Dat kan wel wachtrijen creëren bij notarissen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Kopen”