Genieten van nieuwe registratierechten: concreet

Nicolas2020
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Genieten van nieuwe registratierechten: concreet

#1 , 12 mei 2018 19:58

Beste allemaal

Ik wens een appartement aan te kopen met wat nu heet 'groot beschrijf' (10%). De nieuwe registratierechten treden in voege op 1 juni aanstaande. Wanneer de compromis of anders genoemd verkoopsovereenkomst wordt getekend vòòr die datum heb ik pech en betaal ik 10% registratie. Anders wordt dat 7% met een vrijstelling op de eerste 80 000 EURO omdat mijn appartement minder kost dan 200 000 EURO. Het gaat hier voor mij concreet dus om +10 000 EURO minder betalen!

Ik wens aanstaande vrijdag een bod te doen bij het immokantoor (er zijn andere gegadigden dus ik wil geen twee weken wachten ... ;) ), en deze verzekeren me dat er geen probleem is om van de nieuwe regeling van registratierechten te genieten. Ik heb ook contact opgenomen met mijn notaris en deze bevestigt dit: er mag GEEN verkoopsovereenkomst/compromis getekend worden voor één juni, anders betaal ik via de oude regeling. Een 'aankoop-verkoopbelofte' brengt oplossing, zowel de notaris als de immo zeiden dat.

Concrete vraag: nu vrijdag krijg ik hoogstwaarshijnlijk een papier onder m'n neus van de immo om mijn bod op vast te leggen. Mogelijk aanvaard de verkoper dit bod diezelfde dag of enkele dagen later.

Zit ik dan vast aan de oude registratierechten? Of wordt na dit 'papier met bod van den immo' nog een verkoop-aankoopbelofte opgesteld?

Concreet: als ik zo'n papier teken bij de immo, is dit dan een 'verkoopsovereenkomst/compromis' of niet? Kan ik eventuele opschortende voorwaarden vermelden als in 'de verkoop komt pas tot stand nadat de nieuwe registratierechten van toepassing zijn'? OF is dat niet nodig?

Ik lees overal dat wanneer je een bod doet en de ander akkoord is, de verkoop heeft plaatsgvonden. Maar ik weet dus niet of dat dan al een 'compromis' of 'verkoopsovereenkomst' heet .. .

Alle advies is welkom!

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 mei 2018 21:45

Laat de aankoopbelofte even nalezen door je notaris om zeker te zijn. Elke bonafide makelaar maakt daar geen probleem van.

Reclame

Terug naar “Kopen”