Hypothecaire akte

Barbalist
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire akte

#1 , 09 mei 2018 11:55

Ik ben een lening alleen aangegaan en ben daarna getrouwd. Op vraag van de bank werd het volgende erbij gezet nl. Dat mijn vrouw als hypotheek bezwaard wordt.
Wat houdt dit juist in?
En heeft een ssv, voorwaarde van de bank, voor haar enig nut met deze constructie?
Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 mei 2018 11:59

"Dat mijn vrouw als hypotheek bezwaard wordt"
Houdt in dat bij wanbetaling de bank uw vrouw komt halen om haar te verkopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 mei 2018 13:10

Leuk antwoord!!???
Leuk geprobeerd van de bank ook. Als jij het huis alleen hebt gekocht, blijft in principe het huis van u alleen als u daarna trouwt. Dan heeft uw vrouw eigenlijk geen rechten op het huis.
U kan natuurlijk via een huwelijkscontract het huis én de lening in de gemeenschap brengen, waardoor zij mede-eigenaar wordt en mee instaat voor de lening. Op basis daarvan kan de lening door de bank aangepast worden zodat zij daar ook mee verantwoordelijk is.
Dat er dan ook een ssv aangegaan wordt is normaal in dat geval. Dit wijzigt in sé niks aan de hypotheek : de woning blijft dezelfde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 09 mei 2018 15:13

............ en die ssv (schuldsaldoverzekering) zorgt ervoor dat uw vrouw, die als ik het goed begrijp medeontleenster werd, ook vrij van die hypotheekschuld is bij uw overlijden.

Barbalist
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2018 16:29

Dank voor de antwoorden. Het is wat verwarrend voor mij enerzijds kan ik enkel de lening fiscaal inbrengen en anderzijds staat zij mee borg voor de betalingen. En door een ssv op haar naam word ik ingedekt als ik het goed begrijp.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 09 mei 2018 17:21

Daarvoor moet je wel eens de polis(sen) bekijken !

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 10 mei 2018 15:37

Beste

Als dat zo is heeft dat geen enkele zin. Als u alleen de lening fiscaal kan inbrengen dan is uw echtgenote vooralsnog geen mede-eigenaar. Dan zie ik niet in waarom u daar een 'solidarisatie' heeft gedaan (is echtgenote als medekredietnemer laten opnemen). De enige die daar beter van wordt is de bank die bij wanbetaling nu niet alleen bij u, maar ook bij uw echtgenote loonbeslag kan leggen.
Het is nodig dat de echtgenote minstens voor een deel mede-eigenaar wordt van de woning om fiscale aftrek te genereren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”