Bod aanvaard, compromis is er nog niet

Laura2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bod aanvaard, compromis is er nog niet

#1 , 08 mei 2018 13:04

Beste,

Mijn vriend en ik proberen een huis te kopen. Ons bod werd in de eerste week van april aanvaard (per mail). Na de aanvaarding van het bod, zijn de verkopers nog afgekomen met bijkomende voorwaarden, waar wij niet mee akkoord zijn gegaan (zoals bvb nog kosteloos blijven wonen tot eind oktober). Onderling zijn we wel overeen kunnen komen dat de sleuteloverdracht pas na de ondertekening van de notariële akte zal plaatsvinden.

Ondertussen zijn we dus meer dan een maand na aanvaarding van ons bod en de verkopende notaris slaagt er blijkbaar niet in om een goede, wettelijke compromis op te stellen. Onze notaris heeft hun voorstel tot compromis van opmerkingen voorzien en ondertussen reeds 3 keer gerappelleerd, maar ontvangt gewoonweg geen reactie. Er werd wel al een afspraak vastgelegd, morgen, om het compromis te gaan tekenen bij het notariaat van de verkopers. Maar er is dus nog geen definitieve compromis.

Kunnen wij (indien er morgen geen compromis op tafel ligt waar alle partijen zich in kunnen vinden) afzien van de verkoop? Ik vind via Google vanalles terug over de "redelijke termijn" voor het opstellen van een compromis. Ik vind dat dat niet meer dan een maand hoeft te duren, dus dat de "redelijke termijn" reeds overschreden is. Wat kan ik nog doen?

Alvast bedankt voor jullie raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 08 mei 2018 13:25

je schrijft "na de aanvaarding van het bod, zijn de verkopers nog afgekomen met bijkomende voorwaarden"

Bedoel je dat ze (per mail, op papier, ...) jullie bod aanvaard hebben, en pas later bijkomende voorwaarden in het compromis wilden ?
Of bedoel je dat ze (per mail, op papier, ...) jullie bod aanvaard hebben, mits een aantal bijkomende voorwaarden ?

In het eerste geval is er een overeenkomst, waarbij die bijkomende voorwaarden GEEN deel uitmaken van de overeenkomst, en dus enkel mits overeenstemming eraan toegevoegd kunnen worden. Jullie kunnen dus met andere woorden eisen van de verkopers dat de verkoop doorgaat zonder enige bijkomende voorwaarden. Jullie kunnen echter NIET zomaar afzien van de verkoop. In dat geval zouden jullie de overeenkomst verbreken, en dus schadevergoeding verschuldigd (kunnen) zijn aan de verkopers.

In het tweede geval is er geen overeenkomst zolang geen overeenstemming gevonden wordt over die bijkomende voorwaarden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Laura2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2018 13:33

Ze hebben eerst per mail ons bod aanvaard en enkele dagen later een mail gestuurd om enkele 'bijkomende voorwaarden' te formuleren. Deze vormen uiteraard inderdaad geen onderdeel van de overeenkomst.

Dus zijn kunnen dan volgens jou nog weken doen over het opstellen van het compromis?

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 08 mei 2018 13:39

Dat heb ik niet gezegd. Maar je kan idd wel zelf niet meer zomaar "afzien" van de (ver)koop (tenzij in overleg met de verkopers).
Ik denk dat je best je eigen notaris vraagt om druk te zetten, jouw notaris behartigt jouw belangen (of zou dat toch moeten doen). Dat, en geduldig zijn :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Laura2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2018 13:44

Onze notaris is het zelf al 'kotsbeu' en zegt dat ze getreuzel van dit kaliber nog nooit heeft meegemaakt.
Heel veel meer geduld heb ik niet, morgen loopt het erg aanlokkelijke voorstel van onze bank af + het is een woning met klein beschrijf dus het moet deze maand rond zijn...

Terug naar “Kopen”