aankoop huis

R&R
Topic Starter

aankoop huis

#1 , 09 mar 2008 22:52

hoe kan ik het beste en op een veilige manier het huis van mijn ouders kopen ,mijn broer komt al 30 jaar niet meer bij mijn ouders en wil van hun nikse meer weten ,mijn ouders zijn daar kapot van , ze kunnen het niet schenken aan mij ,omdat mijn broer vroeger al een schenking heeft gekregen van hun en hij daar heeft voor getekent ,kan ik hun huis nu kopen ,met vruchtgebruik .Zou het gaan met eventueel een tussenpersoon,bij de notaris vertelde ze ons dat ge geen kind kunt onterven ,zijn er mensen die een manier weten hoe we dat kunnen oplossen, gr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 mar 2008 11:08

“Art.1594.Al degenen aan wie de wet het niet verbiedt, kunnen kopen of verkopen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van zulk verbod kunnen uw ouders hun huis vervreemden aan u,door schenking of verkoop,al dan niet met behoud van vruchtgebruik.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden,KUNNEN na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Indien uw ouders u hun huis schenken,al dan niet met behoud van vruchtgebruik,dan KAN uw broer bij uw ouders overlijden inkorting vorderen van die schenking tot hun beschikbaar deel.

De schenking kan gedaan worden met vrijstelling van inbreng.Zie daartoe art.844 en 866 B.W..

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Kopen”