Verkoopovereenkomst annuleren wegens geen reguralisatie

Lamytje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkoopovereenkomst annuleren wegens geen reguralisatie

#1 , 30 apr 2018 22:06

Hallo iedereen,
Mijn vriend heeft een compromis getekend voor de aankoop van een appartement... Na twee maand belt de immomakelaar om te zeggen dat dit appartement (het gehele pand bestaat uit twee appartementen waarvan mijn vriend de bovenste verdieping koopt), als één woning gezien wordt met het gelijksvloers (die ook net verkocht is), en er dus geen reguralisatie is.
Na overleg met de notaris wordt er een opschortende voorwaarde opgestelde : 'Als de reguralisatie niet gebeurd voor 1 juni 2018 zal de verkoop niet doorgaan'.
Wat is nu het probleem... De reguralisatie is in orde gebracht, maar in het pand zijn de afvoeren, watermeters, elektriciteitskasten nog allemaal voor zogezegd één woning geplaatst, de onderste eigenaar (die aan het verbouwen is, die is hierop gekomen, en maant de koper aan om dit dringend in orde te brengen (al 6 maand)).
Dus... de kosten voor al die werken worden geraamd op een 5000 euro (die de koper ten laste worden gebracht), hij heeft nog één maand de tijd tot de akte tot stand komt...

Ik vraag mij af wat er nu allemaal kan gebeuren? Mijn vriend is het allemaal beu en heeft het gevoel dat dit maar meer en meer problemen zal brengen.. Hij ging het appartement ook verhuren vanaf augustus (dit wist de notaris ook), dit zal dus zeker en vast niet doorgaan met al de werken die nog moeten gebeuren...
Wat kan mijn vriend allemaal doen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mei 2018 10:24

Notaris ziet natuurlijk ook zijn ereloon de mist ingaan en zal daarom niet 100 % meewerken
Ik zou de immo een aangetekende brief sturen waarin je vermeld dat je uw bod intrekt, met vermelding van de redenen, en zonder enige schadevergoeding.
Een koop is nl al gesloten bij een akkoord, en dat was er na de mail van uw vriend.
Laat de makelaar eventueel maar naar de rechtbank stappen om de verkoop toch te laten doorgaan. Rechter zal meer dan waarschijnlijk eens goed lachen als hij de fratsen en verkooptechnieken van hem hoort.

Lamytje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2018 12:01

Notaris ziet natuurlijk ook zijn ereloon de mist ingaan en zal daarom niet 100 % meewerken
Ik zou de immo een aangetekende brief sturen waarin je vermeld dat je uw bod intrekt, met vermelding van de redenen, en zonder enige schadevergoeding.
Een koop is nl al gesloten bij een akkoord, en dat was er na de mail van uw vriend.
Laat de makelaar eventueel maar naar de rechtbank stappen om de verkoop toch te laten doorgaan. Rechter zal meer dan waarschijnlijk eens goed lachen als hij de fratsen en verkooptechnieken van hem hoort.

Bedankt voor je reactie! We zullen zelf best een advocaat bij de hand nemen...
Die immomakelaar is inderdaad vanaf het begin al niet correct.. jammer..

Reclame

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#4 , 12 mei 2018 23:16

Eigenlijk staat er een ontbindende voorwaarde.
Welke andere opschortende of ontbindende voorwaarden staan er in de compromis/akte?

Terug naar “Kopen”