Annuleren verkoopovereenkomst huis

Lamytje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Annuleren verkoopovereenkomst huis

#1 , 30 apr 2018 20:36

Beste mensen, namens mijn vriend zou ik hier graag een juridisch probleem voorleggen.
Het zijn namelijk twee problemen :
Voorhistorie : Mijn vriend zoekt een appartement om in te investeren (te verhuren).
- Wij bezochten een appartement, gelegen op de eerste verdieping van een pand, waren geïnteresseerd en kregen een mail van de immomakelaar met de vraag 'zou ik jullie bod via e-mail mogen ontvangen aub'. Waarop mijn vriend geantwoord had dat hij wel 130 000 euro maximum wou geven, als antwoord kregen wij 'Proficiat, jij bent de eigenaar van deze woning'.
Na de 6e dag, na veel beraadslagen stuurde mijn vriend dat hij de woning toch niet wou kopen, omdat hij geen goed gevoel had bij deze immomakelaar (te opdringerig, hij wou precies van het pand af). Waarop wij een dreigende mail kregen van de immomakelaar dat een email (het was januari 2018 volgens mij was dit toen nog verboden om een compromis via mail te laten uitvoeren) bindend is en mijn vriend zwaar in de problemen zou komen, hij dreigde ook met een proces enzovoort, dat hij een boete van 10 procent zou moeten betalen, enzovoort... Daarop moest mijn vriend uitdrukkelijk naar het kantoor gaan en de compromis tekenen, wat hij door angst ook gedaan heeft.

- Na 2 maanden (maart 2018) kregen wij een zeer nerveus telefoontje van de immomakelaar... wat bleek, de reguralisatievergunning voor het appartement bleek helemaal niet in orde, volgens de stad is het appartement een volledige woning, zijn er geen aparte meters, afvoeren, enzovoort in het appartement beschikbaar, kortom, het is helemaal niet in orde om als appartement verkocht te worden. Plots moesten wij medeleven hebben met de verkoper, en hem een termijn geven van één jaar om dit in orde te brengen, mijn vriend was hier helemaal niet meer akkoord en eiste een opschortende voorwaarde : de reguralisatievergunning moet tegen 1 juni voldaan zijn.
Nu gaat hij naar de notaris en krijg hij de horen dat de vergunning in orde is, maar al de werken die moeten gebeuren (aparte watermeters, aparte afvoeren, aparte elektriciteitskasten enzovoort) helemaal niet gebeurd zijn, dat de de onderste ook NIEUWE eigenaar de verkoper al verscheidene keren aangemaand heeft, maar zonder resultaat... De notaris zegt dat er niet veel aan te doen dan de datum op te schorten...
Mijn vriend slaapt hier niet meer van... Zijn lening is al helemaal in orde gebracht, zou normaal beginnen verhuren vanaf augustus...
Kan hij nog afzien van de koop? Zo ja, wat zijn de gevolgen voor hem?
Wij hebben het gevoel dat wij een kat in een zak gekocht hebben, en niemand er is om ons juridisch te beschermen...

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 mei 2018 09:43

Nooit bij een notaris geweest?
Al een advocaat ingeschakeld?

Reclame

Terug naar “Kopen”