opschortende voorwaarden

elkebianca
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

opschortende voorwaarden

#1 , 29 apr 2018 18:03

Hallo
Wij hebben een compromis getekend met opschortende voorwaarden waarbij ik binnen de 8 dagen een aanvraag moet indienen, na weigering nog eens binnen de acht dagen een nieuwe aanvraag moet indienen. Nu heeft mijn kredietmakelaar aan de immomakelaar bij onze kredietaanvraag een verlenging van de opschortende voorwaarden gevraagd en mij bevestigd dat we drie weken extra tijd hebben. Nu blijkt de makelaar dit nooit aan de verkopers te hebben voorgelegd en eisen zij 10% boete van ons omdat we over de termijn zijn gegaan. Wat kan ik nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 apr 2018 18:08

Wat u hebt getekend is bindend.
Hebt u een bewijs dat de makelaar u een uitstel heeft gegeven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

elkebianca
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2018 19:03

Ik heb een email van mijn kredietmakelaar waarin hij zegt dat dit voor de makelaar in orde is en dat hij dat aan de verkopers gaat melden. Voorts hebben de verkopers tot twee maal toe gevraagd om onderling alles te stoppen maar na ieder contact hebben zij zich van mening verandert waardoor we nu echt wel lang over de termijn zijn om via weigering te kunnen werken

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 apr 2018 20:07

Wat is het echte probleem?
Krijgen jullie geen lening van de bank of wat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 29 apr 2018 20:09

In eerste instantie was dit uw fout: een gemiddelde kredietverstrekker doet er inderdaad 2 a 3 weken over om een hypotheek goed of af te keuren, dus 8 dagen is een te korte termijn.

Ik zie dit enkel goed komen in volgende situatie:
U hebt schriftelijk bewijs van de makelaar (dus de kredietmakelaar heeft dit op email bijvoorbeeld, en niet enkel telefonisch) én de makelaar is bevoegd om die beslissing te nemen zonder de verkopers.

Maar wat ik niet begrijp: de verkopers eisen 10%, en u heeft geen weigering voorgelegd?
Normaal als u geen weigering voorlegt, gaat de verkoop gewoon door (of 10%), en is het niet zo dat als je geen bewijs van lening kan voorleggen, dat de verkopers automatisch dit bedrag kunnen eisen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 apr 2018 20:16

Inderdaad, de vraagstelling staat op zijn kop.
Een boete is maar mogelijk indien men weigert te kopen, niet voor het feit dat men wil kopen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

elkebianca
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 apr 2018 20:32

Ik heb nog geen weigering aan hun doorgegeven. Zij wilden samen zitten om te praten en daar gaven zij de mogenlijkheid om het compromis in onderling overleg te annuleren. Wij hebben deze optie aanvaard (alles mondeling) en even latee hebben zij gedreigd met de boete betalen of weigering...aangezien ik nog geen weigering of ok had kon ik dat niet geven. Een schatter was ook aangesteld die nog langs moest gaan....het duurde wat langer. Een dag later wilden ze weer afspreken om in onderleg te annuleren tot mevrouw weer begon te dreigen dat ze boete wilde terwijl meneer er wel over wilde praten....ondertussen is mijn termijn opschortende voorwaarde verlopen en wisten zij dus niets van deze verlenging waardoor ik indien er nu toch weer iets misloopt met de aanvraag wel een boete van 34500 euro zou moeten betalen

elkebianca
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2018 20:34

Sorry...hypotheek aanvragen binnen 8 dagen...twee weken om antwoord te geven dan weer binnen 8 dagen tweede aanvraag doen....staat in het compromis

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#9 , 29 apr 2018 21:28

Beste

Als u een compromis ondertekende heeft u 4 maand om de aankoopsom te betalen. Uit uw post begrijp ik dat er nog geen goedkeuring is, maar ook geen weigering. Ik zou in elk geval meerdere banken raadplegen. Bij de meeste grootbanken hebben zeker de kantoordirecteurs van grotere kantoren zelf kredietbevoegdheid. In een doorsnee dossier weet u dus bij het buitengaan of het krediet al dan niet wordt toegekend. Als de termijn van de opschortende voorwaarde is vervallen zal u waarschijnlijk wel aan de koop vastzitten.
Indien u finaal nergens een krediet zou krijgen zal u de compromis in onderling akkoord dus moeten annuleren. De 10 % schadevergoeding staat er dan wel in maar wordt door de meeste rechtbanken beperkt tot de werkelijke schade van de verkoper.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

elkebianca
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 apr 2018 21:43

Ok. Dank je wel.

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#11 , 12 mei 2018 23:09

Zijn er geen andere opschortende voorwaarden? Eventueel ontbindende voorwaarden?

Terug naar “Kopen”