Bouwovertreding te koop gezet huis

WallyV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bouwovertreding te koop gezet huis

#1 , 07 apr 2018 17:24

Naast mijn bedrijf staat een huis te koop, ik ben geïnteresseerd om dit te kopen. Ik had reeds gezien dat ze een uitbouw aan hun woning aan het bijbouwen waren rond het moment dat ik mijn bedrijf kocht.
Nu gekeken bij gemeente en daar vastgesteld dat hiervoor geen vergunning is aangevraagd. Bij de gemeente is geen plan gekend aangezien het een woning is van voor 1960.

Ik heb een satellietfoto van ongeveer 4 jaar geleden terug gevonden en als ik deze vergelijk met de huidige situatie is duidelijk te zien dat er een serieuze uitbouw is bijgekomen, een deel is zelfs tot aan de landsgrens aan de kant van mijn bedrijf. Dus hiervoor is noch bij mij, noch bij mijn voorganger goedkeuring gevraagd.

Mocht een regularisatie aangevraagd worden zal mijn handtekening dus wellicht essentieel zijn!

Momenteel staat het nog te koop via een makelaar, maar binnenkort vervalt zijn termijn en zal de curator dit wellicht openbaar te koop zetten.

Momenteel is nog geen bouwovertreding officieel bekend aangezien nog niemand hiervan melding heeft gemaakt.

Hoe zou ik dit best aanpakken?

Als ik het gewoon zou kopen zoals het nu is, dan zou ik wellicht de prijs extra kunnen drukken als ik dreig om de overtreding openbaar te maken. En wat zou ik dan best doen, momenteel is geen overtreding bekend, en die uitbouw is ook voor mij erg handig. Indien niemand anders hier melding van maakt is de gemeente niet op de hoogte.

Ofwel doe ik een melding van de overtreding, de prijs zal dan wellicht zakken als het komt tot een openbare verkoop, het voordeel is dat ik wellicht de enige ben die het kan regulariseren aangezien mijn handtekening wellicht cruciaal zal zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 07 apr 2018 18:13

Blijft die bouwovertreding dan geen bouwovertreding als het uw eigendom is ?

Komt het in aanmerking om te regulariseren ?

U zou wellicht kunnen overwegen om contact op te nemen met de curator rechtstreeks, en onderhandelen om een bod te doen ?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 apr 2018 18:32

k Ben niet zo zeker dat je handtekening vereist is voor regulatisatie. Jij (of de vorige eigenaar) had mi de bouw moeten laten stilleggen wegens boiwovertreding. Als je koopt en niet regulariseert (als regularisatie kan) zit je wel zelf ook met een moeilijk verkoopbaar pand. Ik zou op stedebouw gaan informeren rond regularisatiemogelijkheden. Je kan dan nog altijd met de curator gaan praten of hopen dat de openbare verkoop laag afklokt. Voor dat laatste heb je r mogelijks belang bij dat de bouwovertreding gekend is omdat dit bieders wegjaagt ...

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2018 10:05

Ik zou ook niet durven zeggen dat jouw handtekening hier zo een grote rol zal spelen hoor. Als het niet kan volgens de bouwvoorschriften, dan kan het niet. Punt.

Terug naar “Kopen”