Pagina 1 van 1

administratiekosten bij notaris

Geplaatst: 07 apr 2018 08:50
door mememe
Beste,

We hebben net een afrekening van de notaris gekregen ivm de aankoop van een huis.

Naast heel wat kosten die aan de overheid zullen doorgestort worden, zijn er ook kosten die voor het kantoor zelf zijn. Hier wordt een opsplitsing gemaakt tussen notariskosten (ereloon) en administratiekosten.

Nu vind ik de administratiekosten aan de hoge kant. (Kosten aan hypotheekkantoor etc zitten hier NIET bij)

AANKOOP
adm: 1.037,40
Ereloon 2.478,79

KREDIET
adm 702,40
Ereloon 722,97

HYPOTHECAIR MANDAAT
adm 262,40
Ereloon 155,45

Dus totaal adm 2.002,20 en ereloon 3.357,21 (exclusief btw).

Klopt die verhouding wel? Vóór het effectief ondertekenen van de akte hebben we 3 keer samengezeten: 1 keer om het compromis te bespreken, 1 keer om het compromis te tekenen (is wegens praktische redenen bij onze notaris doorgegaan), en 1 keer om erfrecht te bespreken.
Binnen 1 week zullen de aankoop- en kredietaktes getekend worden.

Alvast bedankt

Re: administratiekosten bij notaris

Geplaatst: 07 apr 2018 09:30
door mava105
Wie maakt volgens u die aktes op? Juist: zijn personeel. En die moeten toch betaald worden. Ook het papier dat wordt gebruikt, de inkt, de PC's, de printer, de verwarming van zijn kantoor, enz enz...
Dat is niet allemaal gratis.

Re: administratiekosten bij notaris

Geplaatst: 07 apr 2018 18:40
door Sirkii
Adminstratiekosten zijn kosten om opzoekingen te doen (bodemattesten opvragen, hypotheekregister checken, etc). Het ereloon ligt vast doch voor de administratiekosten is er “vrijheid”. Je kan altijd een woordje uitleg vragen aan de notaris. Mogelijks was het een dossier met veel opzoekwerk want idd lijken die kosten aan de hoge kant te zijn. Veel zal je r weliswaar niet aan kunnen veranderen.