Beste,
We hebben net een afrekening van de notaris gekregen ivm de aankoop van een huis.
Naast heel wat kosten die aan de overheid zullen doorgestort worden, zijn er ook kosten die voor het kantoor zelf zijn. Hier wordt een opsplitsing gemaakt tussen notariskosten (ereloon) en administratiekosten.
Nu vind ik de administratiekosten aan de hoge kant. (Kosten aan hypotheekkantoor etc zitten hier NIET bij)
AANKOOP
adm: 1.037,40
Ereloon 2.478,79
KREDIET
adm 702,40
Ereloon 722,97
HYPOTHECAIR MANDAAT
adm 262,40
Ereloon 155,45
Dus totaal adm 2.002,20 en ereloon 3.357,21 (exclusief btw).
Klopt die verhouding wel? Vóór het effectief ondertekenen van de akte hebben we 3 keer samengezeten: 1 keer om het compromis te bespreken, 1 keer om het compromis te tekenen (is wegens praktische redenen bij onze notaris doorgegaan), en 1 keer om erfrecht te bespreken.
Binnen 1 week zullen de aankoop- en kredietaktes getekend worden.
Alvast bedankt