1% miserietaks bij inkoop na openbare verkoop?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

1% miserietaks bij inkoop na openbare verkoop?

#1 , 27 mar 2018 13:34

Stelling:
Gezinswoning wordt uit onverdeeldheid openbaar verkocht.
Ik deed een bod om de woning in te kopen, maar dat wordt door mijn ex niet aanvaard wegens niet hoog genoeg.
-Ik heb automatisch voorkooprecht als mede-eigenaar?
-Ik betaal ook dan maar 1% 'miserietaks'?
-Wat als het via 'stroman' wordt ingekocht? Betaal ik dan 1% 'miserietaks'?
(ik stelde de vraag ook al in een ander topic maar kreeg er weinig reactie: misschien past het hier beter)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2018 20:19

Gekopieerd uit: viewtopic.php?t=39073 .
Je kan zelf je huis terugkopen tijdens openbare verkoop.wanneer je uw huis zelf terugkoopt met prefirentiële toewijzing bij de notaris kan het zijn dat je minder geld moet op tafel leggen om je ex-partner uit te kopen. wanneer je uw huis bij openbare verkoop zelf terugkoopt dien je gans het bedrag op tafel te leggen. pas na vereffening-verdeling krijg je dan uw deel bij de notaris. kan zelfs een jaar of langer duren. en wanneer je uw huis zelf terugkoopt dien je ook maar 1% registratiekosten te betalen. de verkoopkosten bij openbare verkoop kunnen tot 14000 euro oplopen voor een verkoopwaarde van huis van 225000€.

Klopt dit? er is weinig reactie nog op dat topic van 5 jaar oud.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 apr 2018 08:48

Het klopt dat de kosten bij een openbare verkoop hoger zijn dan bij een verkoop uit de hand.

Reclame

Terug naar “Kopen”