Krediet niet in orde tegen de akte

Juliette en Marcel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Krediet niet in orde tegen de akte

#1 , 22 mar 2018 18:35

Hallo,

Wij hebben in december de compromis ondertekend op aanraden van een hypothecair medewerker. Hij zei ons dat hij al verschillende banken had die met ons in zee wilden gaan. Inderdaad misschien een beetje naïef maar we dachten dat die man wist waarover hij sprak. Nu was de schatting niet goed waardoor de bank het een te groot risico vond, natuurlijk begrijpen we de bank maar het was toch even slikken. Hij had ons dan 2 keuzes gegeven, ofwel een nieuwe schatter of er meer geld insteken. Als we het geld gingen hebben ging het sowieso goed zijn zei hij, tot ik belde om te zeggen dat het ons gelukt was en dat we het de som hadden. Toen ik vroeg is het nu ok kon hij weer niet bevestigen, nogmaals werd ons niet de hele waarheid vertelt.

Mijn vraag nu is kunnen wij iets doen als het tegen de akte niet in orde is? Want anders moeten wij 10% van de koopsom als schadevergoeding betalen. Is er een manier dat we kunnen aantonen dat dit niet onze schuld is? Het kan nog steeds goed komen maar ik wil me graag kunnen voorbereiden op het ergste.

Hopelijk kan iemand raad geven, want wij kennen er niets van en zijn ten einde raad.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 22 mar 2018 19:50

En die hypothecair medewerker ( wat is dat eigenlijk) heeft u niet meteen aangeraden om een opschortende voorwaarde te laten opnemen in de compromis voor het geval u geen lening kon krijgen ?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 22 mar 2018 20:45

Zo snel als je kan afspraken maken met verschillende banken (waar je nog geen bot gevangen hebt).
Daarnaast kan een vergelijkend kantoor ook soelaas brengen (zonder reclame te maken: hypotheekwinkel is een voorbeeld).

Als je geen oplossing vindt, en er staan geen opschortende voorwaarde in het compromis, kun je enkel maar hopen dat de koper enkel maar 10% vergoeding eist (deze kan immers ook het volledige bedrag opeisen).

Reclame

Juliette en Marcel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 16:48

We zijn nu inderdaad andere banken aan het raadplegen en ook een advocaat ten rade gegaan. Ook heb ik die makelaar vertelt dat we dit nu aan het ondernemen zijn. Hij zegt wel nog steeds dat alles goed zal komen. Maar het begint wel heel nipt te worden.

Hij had ons dit niet aangeraden maar de advocaat zal de compromis nalezen en hij denkt dat we nog een maand zouden hebben. Dus hopen!

Bedankt voor jullie reacties.

Terug naar “Kopen”