huis op 1 naam

mamavan4
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

huis op 1 naam

#1 , 20 mar 2018 13:37

Voor ik mijn nieuwe partner leerde kennen had ik al een eigen woning met mijn ex-man waar ik nog een hypotheek heb op rusten.
Ondertussen woon ik met mijn partner wettelijk samen en betalen wij de hypotheek verder af . Momenteel is het huis nog in onverdeeldheid maar dit weldra niet meer. Mijn nieuwe partner zijn naam op hypotheek zetten willen we niet omwille van beschrijfkosten . Als wij trouwen in gemeenschap van goederen stelt mijn partner zich enkele vragen , bij overlijden of uiteengaan op wat hij recht heeft van de woning . De helft van de lening die wij vanaf toen samen afbetaalden en een eventuele meerwaarde op de woning. Ik heb al een deel afbetaald en ingestoken zonder hem in deze woning , wordt dit in mindering genomen op zijn deel dan ?
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2018 15:14

Wat bedoel je met "momenteel is het huis nog in onverdeeldheid, maar weldra niet meer"? Bedoel je dat jij je ex-man zal uitkopen?

Ben je zeker dat je voor gemeenschap van goederen wil gaan, en niet voor het wettelijk stelsel? Als je echt over algemene gemeenschap spreekt, is het héél eenvoudig: bij uit elkaar gaan, gaat de helft van de woning naar hem. Punt. Er wordt nergens rekening gehouden met wie wat betaalt heeft. Er wordt gesteld dat de woning gewoon van beiden is en ook zo verdeeld zal worden (elk de helft). Dat is hoe algehele gemeenschap van goederen werkt.

Als jij komt te overlijden, gaat alles gewoon naar hem (en vice versa indien hij eerst komt te overlijden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 mar 2018 17:43

Opletten mama, met wat je gaat doen. Laat u goede raad geven door een notaris. Als het zo is dat u 4 kinderen heeft, kan je kinderen tekort doen door het huis gemeenschappelijk te maken. Uw kinderen erven in principe niet van hem, wel van u. Hou die woning, indien mogelijk, van u alleen. Uw partner kan desnoods een 'huur' betalen. Trouw (of ga wettelijk samenwonen) zodat hij het vruchtgebruik krijgt en dus kan blijven wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”