Foutieve notariële akte

taartje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Foutieve notariële akte

#1 , 15 mar 2018 05:52

Wij verkochten en kochten vorige maand een huis.

De notaris van de verkoper heeft op de officiële, ondertekende, akte echter een fout gemaakt.
Hij heeft bij ontvangen bestanden €250.000 geschreven. (de volledige kostprijs van de verkoop van onze oude woning). Nu blijkt dat de koper €25.000 voorschot heeft betaald.
Dit maakt dat van het reeds betaalde voorschot de makelaarskosten zijn afgehouden (stel gemakkelijkheidshalve €10.000) en deze de overige €15.000 alsnog heeft doorgestort.
(dus ipv €250.000 zoals vermeld ontving hij die dag €240.000 in totaal.)

Nu krijg ik een mail van mijn notaris dat deze fout zich helaas heeft voorgedaan en dat ik asap de €10.000 dien terug te betalen daar deze ten onrecht is uitbetaald aan mij.
Ik heb me nu bevraagd met 2 externe partijen daar ik hierin absoluut niet thuis ben. partij X geeft aan er zeker niet op in te gaan daar het gaat om officieel getekende documenten die wij als "leek" niet juist kunnen beoordelen en waarvoor iedere notaris een verzekering heeft daar deze fouten niet meer te herzien vallen ten laste van de (ver)koper. Ook meldt deze dat het niet wettig is om deze acties via mail en of telefoon te ondernemen maar dat deze via aangetekend schrijven dienen verstuurd te worden.
Partij Y geeft aan dat het verhaalt gaat worden op een onverschuldigde betaling. Het gaat zijn inziens duidelijk om een vergissing.

Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2018 08:48

Ik begrijp. De notaris heeft 240.000 euro ontvangen en aan u per vergissing 250.000 euro betaald. U had maar recht op 240.000 euro, want het ereloon van de makelaar moet u als verkoper betalen. U hebt dus ten onrechte 10.000 euro te veel ontvangen, door een vergissing van de notaris.
Dat is een onverschuldigde betaling die u moet terugbetalen. Ik zie niet in waarom de notaris dit niet per e-mail zou mogen vragen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 15 mar 2018 09:29

Waarom moeilijk doen over een mail ? Als u niet betaalt zal u gauw genoeg een aangetekende brief krijgen, met de nodige geleerde woorden; verschil zal het voor u niet maken, vrees ik.

Betaal dat toch gewoon terug man m/v.

Reclame

taartje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2018 09:53

Waarom moeilijk doen over een mail ? Als u niet betaalt zal u gauw genoeg een aangetekende brief krijgen, met de nodige geleerde woorden; verschil zal het voor u niet maken, vrees ik.

Betaal dat toch gewoon terug man m/v.
Ik geef even enkel weer wat er tegen me gezegd werd. Omdat X en Y wit en zwart zeggen wou ik gewoon even advies vragen hier. Moest X gelijk hebben betaal ik dus echt geen €10.000 terug, heeft Y gelijk dan uiteraard wel. Maar aangezien het toch een groot bedrag is leek het me wel even interessant om verhaal te vragen hier, toch?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 15 mar 2018 10:06

Dat meent u toch niet echt ?

taartje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2018 10:12

Dat meent u toch niet echt ?
Blijkbaar dus echt wel.
Het gaat hier om een nogal grote fout, op officiële papieren, met handtekeningen.

Ik heb toch echt wel het recht om me even te bevragen lijkt me?

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 15 mar 2018 10:18

Ja, u hebt dat recht.

En u hebt een antwoord gekregen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mar 2018 10:35

Ik zie trouwens niet welke fout in de notariële akte gemaakt werd. Daarin staat dat de koper 250.000 euro betaalde, en dat is correct. Alleen moet de notaris aan u van die 250.000 euro maar 240.000 euro betalen. Maar dat staat niet in de notariële akte.
Er kan een fout staan in de afrekening die de notaris met u gemaakt heeft. Dat is geen notariële akte. Ik weet niet wat de kwalificaties van X zijn, maar dat lijkt me toch niet iemand te zijn die professioneel met recht bezig is.

taartje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2018 05:27

Ik zie trouwens niet welke fout in de notariële akte gemaakt werd. Daarin staat dat de koper 250.000 euro betaalde, en dat is correct. Alleen moet de notaris aan u van die 250.000 euro maar 240.000 euro betalen. Maar dat staat niet in de notariële akte.
Er kan een fout staan in de afrekening die de notaris met u gemaakt heeft. Dat is geen notariële akte. Ik weet niet wat de kwalificaties van X zijn, maar dat lijkt me toch niet iemand te zijn die professioneel met recht bezig is.
Ik heb het even nagekeken en het is inderdaad een pagina apart met de kostenberekening. We hebben het aansluitend op de akte getekend, vandaar mijn vergissing. Excuses.

Partij X is een (3de) notaris en partij Y een advocaat. Beide wel binnen de kennissengroep dus niet "officieel".

Zoals ik eerder zei wil ik absoluut niet in de problemen geraken maar me even advies inwinnen daar beide dus het tegenovergestelde zeggen.
Vandaag kregen we reeds een niet zo vriendelijk telefoontje waar het geld bleef, 2 dagen na de mail met de berichtgeving. Komt erg 'pucherig' over om eerlijk te zijn doch kan het uiteraard ook met de beste bedoelingen zijn. Staat er een termijn van betaling op dit probleem? We hebben het geld wel nog opzij staan doch hebben we ondertussen ook andere kosten gemaakt (het is te zeggen, hebben we sanitaire problemen waarvan het prijskaartje oploopt tot meer dan 2.000€) en is het misschien te combineren met de meeneembaarheid van €6.250 die nog mijn richting uitkomt?? (Ik bedenk maar wat hoor) waardoor het dus allemaal beter betaalbaar is.

Bedankt voor je antwoorden alvast. Ik zit in een hele andere sector dus ik ken er werkelijk niets van.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mar 2018 05:51

Strikt juridisch moet u onmiddellijk betalen. Vanaf de ingebrekestelling is intrest verschuldigd aan de wettelijke intrestvoet (nu 2 % per jaar). Als u niets doet riskeert u een dagvaarding met de gerechtskosten. Het beste wat u doet is met de notaris een afbetalingsplan bespreken.

Terug naar “Kopen”