aankoop woning

wullie
Topic Starter

aankoop woning

#1 , 29 feb 2008 00:28

Geachte

Ik ben van plan samen met mijn toekomstige echtgenote een woning te kopen, maar vraag mij af of het een verschil uitmaakt of ik eerst huw voor ik de aankoop doe?

Zou U mij kunnen bevestigen of het verschil het volgende is

Wanneer we kopen na ons huwelijk, is het het gemeenschappelijk vermogen die de aankoop doet, en zal bij overlijden van één van ons (in de hypothese dat we kinderloos blijven), de andere de woning volledig in volle eigendom verwerven.

Wanneer we kopen voor het huwelijk, zijn het onze twee eigen vermogens die de aankoop doen en zal bij overlijden van één van ons, de ander slechts een vruchtgebruik hebben op de helft van de ander en loop ik dan zeker het risico dat de overlevende partner (zonder toestemming van de erfgenamen van de overledene) niet meer het huis zou kunnen verkopen als hij dat bijvoorbeeld op zijn oude dag wil? Klopt dit???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 29 feb 2008 07:28

Je kan ook nog de aangekochte woning in de huwelijksgemeenschap laten inbrengen wanneer je dan achteraf effectief huwt, maar dat kost geld.

Het voordeligste lijkt me nog steeds om inderdaad nog 'snel' voor de wet te huwen VOOR aankoop gemeenschappelijk onroerend goed. Van hieruit kan ik natuurlijk niet oordelen in welke fase jullie relatie zich bevindt.

Er bestaan nog andere 'tussenoplossingen' maar hiervoor kan je best gewoon eens bij een notaris langsgaan, om u alles haarfijn te laten uitleggen.

wullie
Topic Starter

#3 , 29 feb 2008 10:01

Hebt U daar een idee van hoeveel zo'n inbreng zou kosten?

Reclame

dieke

#4 , 29 feb 2008 17:36

Hebt U daar een idee van hoeveel zo'n inbreng zou kosten?
Bij ons was dat 5 jaar geleden, een 300 euro. Opgelet, dat was wel omdat we dat geregeld hebben vlak VOOR ons huwelijk. De notaris vertelde ons dat het iets van een 1000 euro kost als je het vlak ERNA regelt. Geen idee waarom of zo :-)

Terug naar “Kopen”