Faillissement

Freddy Thoen
Topic Starter

Faillissement

#1 , 28 feb 2008 16:16

Ik heb onlangs een voorschot gegeven op een pand waarbij de compromis reeds getekend is.
Dit geld heb ik gestort op een derdenrekening van de vastgoedmakelaar. Voor het verlijden van de akte bij de notaris gaat de verkoper failliet.

Wat zijn mijn mogelijkheden in verband met het voorschot, het pand en de commissie van de makelaar?

Kan U mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groeten

Freddy Thoen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2008 11:30

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

De ‘compromis’ die hieraan voldoet is dus de koop,die ook de curator van het faillissement bindt,indien die koop tot stand kwam vóór de dag van het vonnis van faillietverklaring.

Echter : “Art.17.Aan de boedel kunnen niet worden tegengeworpen, wanneer zij door de schuldenaar zijn verricht sinds het door de rechtbank bepaalde tijdstip van staking van betaling :1° alle handelingen waarbij om niet wordt beschikt over roerende of onroerende goederen, alsmede handelingen, verrichtingen of overeenkomsten, vergeldend of onder bezwarende titel, indien de waarde van hetgeen de gefailleerde heeft gegeven, de waarde van hetgeen hij daarvoor heeft ontvangen, aanmerkelijk overtreft...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Kopen”