Akte verlijden

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Akte verlijden

#1 , 04 mar 2018 16:52

wij hebben onze huidige woning verkocht. De akte zou moeten verleden worden voor 22 maart. Onze notaris probeert al geruime tijd een datum vast te leggen met de notaris van de kopers, deze weigert echter een datum vast te leggen omdat zogezegd het kredietdossier nog niet binnen zou zijn. Onze immo-makelaar heeft contact opgenomen met de kopers en deze zouden dit twee weken geleden al hebben binnengebracht.
Onze notaris zei dat deze situatie hoogst ongebruikelijk is.
Nu beginnen wij ons zorgen te maken hierover, ik heb geen zin om een boete te betalen. Wij zitten ook met overbruggingen waar we graag van af willen.
Enig advies van iemand wat wij hiertegen kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mar 2018 20:03

Akte moet binnen de 4 maanden na compromis verleden worden. Lukt dit niet, dan moeten de kopers reeds de registratierechten betalen. Anders riskeren ze een fikse boete vanwege de fiscus.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 mar 2018 20:33

Tenzij ik me vergis: kopers en verkopers zijn solidair aansprakelijk voor de tijdige betaling van de rechten
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 mar 2018 20:45

22 maart? Nog niet panikeren!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 04 mar 2018 21:19

Beste

Hoe komt u aan de datum van 22 maart? Is dat de datum die u zou wensen of is dat de datum van de compromis + 4 maand?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 05 mar 2018 07:23

Tenzij ik me vergis: kopers en verkopers zijn solidair aansprakelijk voor de tijdige betaling van de rechten
En wie kiest er wie "uitgenodigd" wordt om te betalen?

Geen prettige situatie, maar met ik denk dat het met wat goede wil van notariszijde nog kan opgelost worden. Succes!

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#7 , 05 mar 2018 10:42

Beste

Hoe komt u aan de datum van 22 maart? Is dat de datum die u zou wensen of is dat de datum van de compromis + 4 maand?
Dat Is de datum van compromis.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 07 mar 2018 21:14

Beste

22 maart dient dan inderdaad de uiterste datum te zijn. Het gegeven dat de makelaar tijdig zijn dossier heeft ingeleverd doet geen afbreuk aan de commentaar dat het kredietdossier niet rond is. Het kredietdossier komt van de kredietverstrekker, niet van de makelaar.

Heeft u intussen al een datum gekregen? Anders wordt het tijd om de kopers stilaan onder druk te zetten.
Als er voor 22 maart geen akte verleden wordt kan u de kopers in gebreke stellen. Maar best uw eigen notaris raadplegen die dat kan opvolgen (en die u er ook rijkelijk voor betaalt)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 07 mar 2018 22:09

Staan er geen clausules bij niet tijdig verlijden in de akte?

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 08 mar 2018 07:48

Staan er geen clausules bij niet tijdig verlijden in de akte?
... of een clausule in de zin van : de akte moet verleden worden voor die of deze datum, of op verzoek van de meest gerede partij of iets dergelijks, maar dan in meer "notariële" bewoordingen ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 08 mar 2018 08:46

Ik zou in elk geval aan mijn notaris vragen om een datum voor te stellen (als hij nog een gaatje heeft in zijn agenda...)

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#12 , 12 mar 2018 10:43

Bij deze een update:

Het krediet van de kopers was nog niet inorde, Ze hadden het wat "laten liggen". Nu had onze notaris al een paar data gestuurd naar hun notaris. Deze notaris weigert deze data en stelt 26/3 voor. Dit is na 22/3.
Nu blijkt ook dat de kopers doodleuk een weekje op vakantie zijn en er 22/3 niet kunnen zijn.
Ik vind dit eigenlijk allemaal zeer onbeschoft van hun en hun notaris. Maar waarschijnlijk gaan we hier weer niets tegen kunnen doen en moeten ondergaan veronderstel ik? Ik zal weer speciaal een dag verlof moeten nemen op mijn werk hiervoor.
Kan dit kwaad dat dit pas 26/3 zal worden verleden?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 mar 2018 11:04

Kan dit kwaad dat dit pas 26/3 zal worden verleden?
Voor u kan het geen kwaad als verkoper. De koper kan echter wel een boete verwachten wegens laattijdige betaling van de registratierechten aan de fiscus. Die moeten betaal zijn uiterlijk 4 maanden na onderttekening compromis.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#14 , 12 mar 2018 11:12

Kan dit kwaad dat dit pas 26/3 zal worden verleden?
Voor u kan het geen kwaad als verkoper. De koper kan echter wel een boete verwachten wegens laattijdige betaling van de registratierechten aan de fiscus. Die moeten betaal zijn uiterlijk 4 maanden na onderttekening compromis.
Vermoedelijk zullen ze dan gewoon op de akte de datum 22/3 zetten in plaats van 26/3 om dit te omzeilen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 12 mar 2018 11:16

Kan dit kwaad dat dit pas 26/3 zal worden verleden?
Voor u kan het geen kwaad als verkoper. De koper kan echter wel een boete verwachten wegens laattijdige betaling van de registratierechten aan de fiscus. Die moeten betaal zijn uiterlijk 4 maanden na onderttekening compromis.
Vermoedelijk zullen ze dan gewoon op de akte de datum 22/3 zetten in plaats van 26/3 om dit te omzeilen?
WAT???

Ik heb al veel gehoord van notarissen, maar een datum in de akte gaan vervalsen ??

Plus dat ze nu ook weer niet zooooveel tijd hebben om hun aktes te registreren...

Terug naar “Kopen”