woning kopen met schenking en 1/4de aandeel bij notaris

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

woning kopen met schenking en 1/4de aandeel bij notaris

#1 , 09 feb 2018 10:54

hallo


Mijn vriend en ik (al 3 jaar samen) willen samen een huis kopen.
We waren aan het rondkijken voor huizen en hadden zelfs al een afspraak bij een notaris toen hij te horen kreeg van zijn ouders dat hij een schenking zou krijgen van hun te gebruiken voor de lening van het huis.
Nu willen zijn ouders dus dat ik niet meeleen voor het huis en dus ook geen eigenaar word, voor mij is dit een flinke domper op mijn droom daar ik altijd al gedroomd heb van een huisje samen met mijn partner.
Na een discussie en een goed gesprek is mijn vriend opnieuw ten rade gegaan bij zijn ouders en nu zijn zij akkoord dat ik 1/4de eigenaar word maar niet meeleen voor het huis maar dat dit na de aankoop van het huis word vastgelegd bij de notaris, zelf zou ik dan van hun 100€ per maand moeten betalen aan mijn vriend voor het deeltje waarvan ik eigenaar ben.
De reden waarom ik eerst niet en dan 1/4de eigenaar ben is omdat zijn ouders willen dat hij ten alle tijden het huis kan behouden en dat hij bij 1/4de later indien het fout gaat dat 1/4de nog als lening kan aangaan bij de bank om mij uit te betalen.

Ergens vind ik dit een rare regeling en vraag me dan ook af of er addertjes zijn want voor zover ik weet (totaal een leek op dit gebied) als wij ooit uit elkaar gaan kan ik hem toch niet verplichten mij 1/4de uit te betalen?

Mijn vriend wil ook graag nog een beetje verbouwen in het huis en daarvoor zou hij dan graag hebben dat ik een lening aanga (waar ik niet akkoord mee ga) maar stel dat ik het toch doe dan heb ik toch geen recht meer op dat geld als we uit elkaar gaan? + op de meerwaarde van de woning?

bedankt alvast voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 feb 2018 13:22

Er zitten geen addertjes onder het gras, wel een reuzengrote wurgslang.
Gelukkig is het hersenspinsel van uw schoonouders niet uitvoerbaar.

Ga met uw vriend samen (zonder schoonouders) naar een notaris om een
legale oplossing te zoeken die past bij jullie situatie. Die raad geeft de notaris
trouwens gratis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 09 feb 2018 13:28

Ga - samen met je vriend - ten rade bij je notaris. Er zijn mogelijkheden om samen eigenaar te worden, maar om bij verkoop (bij scheiding) de schenking van zijn ouders naar hem terug te laten gaan - zij het absoluut (voorafname op verkoopprijs) zij het relatief (procentueel). Ga met die info met je schoonouders praten.

Wat je schoonouders voorstellen is - zoals asperger heel mooi verwoordt - een amper verborgen wurgslang.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 12 feb 2018 15:40

Bedankt voor jullie reacties asperger en mulo 72.

Kunnen jullie misschien iets duidelijker zijn met de benoeming "wurgslang"?
Naar de notaris gaan gaat hetzelfde opleveren milo 1angezien bij scheiding/uit elkaar gaan (niet getrouwd) het huis niet verkocht mag worden moet behouden blijven door partner van schoonouders vandaar de schenking.

Partner is ondertussen van het idee om mij 1/4de mee in de lening te laten stappen is dit veiliger ?

Alvast bedankt

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 12 feb 2018 19:22

Beste

je kan niet voor 1/4 mee in de lening stappen; een woonkrediet is 'hoofdelijk en ondeelbaar'. In mensentaal : wat de bank betreft bent u beiden voor het volledige krediet schuldenaar. Zelfs niet elk voor 50 % maar elk voor 100 %. Als de ene niet meer betaalt zal de bank het volledig bij de andere komen halen.
Zoals de andere posters hier al melden : bespreek dit met je notaris. Het is inderdaad perfect mogelijk de inbreng van 1/4 door je partner in de akte te laten noteren. daardoor zal die bij ontbinding van het huwelijk een voorafname kunnen doen van wat hij inbracht, vooraleer de rest te delen.
Stel : woning 300.000 € : pertner brengt 75.000 in ingevolge schenking. hetzij tegenwaarde van 25 %; U koopt beiden de woning Op het moment van een echtscheiding zal van de verkoopsom eerst 25 % terug naar hem gaan. van de rest wordt in voorkomend geval de bank terugbetaald en het saldo door u beiden gedeeld. Zo is zijn inlage door de akte beschermd maar bent u wel beiden eigenaar van de woning. iets anders zou ik niet aanvaarden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#6 , 13 feb 2018 11:01

Dankje basejumper voor de duidelijke uitleg.

Nog steeds snap ik echter het "addertje niet als mijn vriend alleen gaat lenen maar mij voor 1/4 de eigenaar laat worden bij de notaris aangezien mijn ouders van mening zijn dat bij beëindiging van de relatie mijn vriend mij dan gewoon 1/4de moet uitbetalen omdat dit beschreven staat bij de notaris dus begrijp ik niet waar het addertje zit,iemand die mij dit kan uitleggen?

Mvg

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 13 feb 2018 21:00

Primo

De strategie in kwestie is zeer onzeker.
Uw partner zou de woning eerst alleen kopen en alleen een woonkrediet afsluiten. So far so good (voor zover hij alleen voldoende kredietwaardig is)
In een tweede beweging zou u dan 1/4 eigenaar worden door een akte op een latere datum dan de aankoop.
De bank moet dat toelaten : immesr vervreemdt uw partner dan een kwart van de eigendom die in hypotheek staat. Dat kan theoretisch op 2 manieren. Ofwel betaalt u de som voor 1/4 van die woning en zal die onmiddellijk aangewend worden tot gedeeltelijke vervroegde terugbetaling van het wookrediet van uw partner. Ofwel kan dat doordat u mee instapt in het krediet. Immers : als mede eigenaar zal u moeten meetekenen om de hypotheek in zijn volheid te bewaren en erkennen zodat de bank zijn waarborgpositie behoudt. Alsdan is het niet meer dan logisch dat u ook als schuldenaar mee optreedt zodat u ook de fiscale voordelen ervan kan genieten.
Conclusie : hetzij van bij aanvang, hetzij in een latere fase zal u sowieso hoofdelijk en ondeelbaar borg staan, terwijl u echter maar 1/4 eigenaar bent... Dat is de wurgslang. U bent 'minderheidsaandeelhouder' maar even aanspreekbaar als de 'meerderheidsaandeelhouder'
Het is zoals gesteld veel simpeler om de extra inbreng vanuit de schenking te laten akteren bij de notaris maar verder een evenwaardiger partnerschap op te bouwen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 15 feb 2018 13:25

Los van het juridische (en misschien belangrijker): wil je dit eigenlijk wel?

Persoonlijk snap ik niet waarom de ouders in deze situatie moeten tussenkomen. Als ze willen schenken, geweldig. Maar tenzij het hier om een villa van €1m zou gaan en je daar je eigen deel niet van kan betalen, zou ik persoonlijk nooit akkoord gaan.

Een "gewoon" huis, wanneer elke partner ongeveer een gelijk inkomen heeft, dat koop je best gewoon samen -- elk 50% eigenaar.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 15 feb 2018 14:07

Zoals ik van in het begin al schreef is dit een wurgslang, met name een Boa Constrictor, de koning van de wurgslangen.
Ik ben blij dat anderen hier ook op hameren.
Teveel mensen laten zich in het ootje nemen. Hier moeten we op hameren.
DE toegevoegde waarde van fora zoals deze.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”