Keuring elektriciteit bij verkoop

Sophie123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Keuring elektriciteit bij verkoop

#1 , 06 feb 2018 08:09

Ik weet dat bij een aankoop van een woning de verkoper een geldig bewijs van keuring van de elektriciteit dient voor te leggen.

Ik had vorige week een afspraak bij de notaris om al wat zaken te bespreken voor de compromis van de woning. Die zei me dat de huidige eigenaar het keuringsattest die hij verkregen heeft bij zijn verbouwing niet meer kan vinden. Bij mij ging er meteen een alarm af. Wij huren momenteel de woning die wij nu ook gaan kopen, vorige week kondigde de verkoper aan de er iemand zou langskomen om een elektrisch plan op te maken van de elektriciteit en dit nadien te laten keuren.

ik weet dat hij oorspronkelijk de woning gekocht heeft en verbouwd. ik stel mij dan nu de vraag, wij huren de woning al 5 jaar, was de elektriciteit al die tijd tussen verbouwing en nu gewoon niet gekeurd?

Er werd aan de woning ook achterbouw geplaatst waar nu de keuken is, ik zag op de aanvraag bij de notaris staan 'aanvraag tot bouw veranda'. Mag je hier dan een keuken in plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 feb 2018 09:25

Je kan perfect wonen in een woning met een niet gekeurde elektrische installatie, zolang er maar niets voorvalt. Dan zal de verzekering zijn handjes gewoon terugtrekken en draai je voor alle kosten zelf op. Ook als de installatie perfect werd uitgevoerd en er geen problemen waren

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 06 feb 2018 11:13

Elektrische installatie moet niet gekeurd zijn om te mogen verhuren, ze moet wel in orde zijn.
Verzekeringsmaatschappij trekt zich dat niet aan, die betalen sowieso uit.
Je mag een keuken plaatsen in een veranda zonder stedenbouwkundige vergunning, hou er wel rekening mee dat die keuken door het UV-licht veel sneller zal verouderen/verkleuren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 06 feb 2018 11:30

Verzekering betaalt sowieso uit, maar ze zou zich wel kunnen beroepen op de aansprakelijkheid van de uitvoerder om dan op hem (een deel van) de kosten te verhalen.
Heb dit nog weten toepassen op dakwerken e.d.

Sophie123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2018 11:52

Dus eigenlijk indien er brand zou uitbreken, krijgen wij onze inboedel zowiezo vergoed maar kan de verzekering de verhuurder wel laten opdraaien voor een deel van de kosten hiervan.

Met betrekking tot de veranda hebben ze mij op de gemeente gezegd dat dit enkel mag als er aan bepaalde vereisten voldaan is, een standaard veranda zou niet goed genoeg geïsoleerd zijn en dergelijke. Die van ons is volledig gemetseld en met plat dak en isolatie.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#6 , 06 feb 2018 19:06

Beste

Wat de keuring betreft : ik begrijp uit uw post dat de verkoper een en ander in orde maakt om een correct keuringsattest af te leveren bij verkoop. Dat probleem wordt dus blijkbaar opgelost.
Wat de veranda betreft : dat kan u navragen bij de technische dienst van de gemeente. Ik heb geen indicatie dat je in een veranda gaan keuken zou mogen plaatsen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 07 feb 2018 10:31

Wat betreft woning met een niet gekeurde electrische installatie, vertelde mijn verzekeringsagent me: ja, het klopt dat bij brand de verzekering al het betaalde kan terugeisen. Daar staat wel een hele grote "maar" bij: daarvoor moeten ze kunnen bewijzen dat de brand veroorzaakt werd door een fout in de elektrische installatie, die bovendien zou zijn opgemerkt bij keuring.

Trouwens, er is een verschil tussen "niet gekeurd zijn" en het bewijs ervan niet kunnen vinden :-)

Het grootste 'probleem' met de wetgeving inzake keuring van elektrische installatie - nochtans in het leven geroepen om de koper te beschermen - is dat het keuringsverslag (of de installatie nu conform of niet conform is) pas geleverd moet worden bij het verlijden van de akte, wat dus - tenzij je opschortende voorwaarden in het compromis opneemt - eigenlijk te laat is om hier nog veel mee te doen (kopen of niet, inschatten van kosten, ...).

Daarnaast is er ook veel spraakverwarring. "De elektriciteit is gekeurd" en "er is een keuringsattest" zegt enkel maar dat de keuring gebeurd is. Het kan dan evengoed zijn dat het keuringsverslag een waslijst aan ernstige inbreuken bevat, die aanleiding kunnen geven tot grote kosten ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 07 feb 2018 23:00

Milo

Klopt volkomen. Het is aan de koper om dat na te kijken. En om inzake prijs te onderhandelen conform de kosten. Of inderdaad de compromis te ondertekenen met opschortende voorwaarde van conform keuringsattest.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”