Schenking bij woonkrediet

Ben654
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Schenking bij woonkrediet

#1 , 02 feb 2018 19:11

Hallo


Bij het afsluiten van mijn woonkrediet moet ik aan de bank bewijs leveren van mijn eigen middelen. Bij mijn eigen middelen hoort ook nog een bedrag dat ik van mijn ouders ga krijgen.

Dit geld heb ik echter nog niet ter beschikking. De bank vraagt mij daarom een rekeningafschrift van de rekening van mijn ouders + een getekend briefje van dat geld.

In welke mate zijn mijn ouders aansprakelijk als ze mij dat briefje bezorgen? Is dit louter een formaliteit of stellen zij zich borg voor het bedrag dat ze ondertekenen?

Reden van de vraag is ook dat ik en mijn partner de komende jaren onze eigen middelen nog gaan aandikken met spaarcenten. De bank verwacht dat we die nu al hebben, vandaar dat ik bij mijn ouders te rade gaan. Ik zou graag wat achtergrond hebben voor ik hun die vraag stel.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 03 feb 2018 16:51

Beste

Bij elke financiering van een project door een bank dient er zekerheid te zijn dat het budget sluitend is. Stel je wenst een bouw van 300.000 € te realiseren en leent 200.000 €. dan vraagt de bank een bewijs dat je die 100.000 € eigen middelen hebt. Daarenboven zal je die eigen middelen eerst moeten opgebruiken vooraleer je het kredietbedrag aanspreekt. Als dat niet gebeurt loopt de bank het risico dat je de bouw begint en dat na het opgebruiken van de 200.000 € krediet de bouw stil ligt omdat die eigen middelen er niet zijn... En in voorkomend geval zal de bank in extremis oifwel een halve ruwbouw moeten verkopen, dan wel verplicht zijn bijkomende kredietverstrekking te realiseren om het pand af te werken.
Dus ja : de bank verwacht een bewijs van eigen middelen en in voorkomend geval een engagement van de schenkers. Dat is geen borgstelling. Maar desalniettemin een engagement dat je niet lichtzinnig aangaat. Anderzijds : als ze effectief van plan zijn die schenking te doen, kan het ook simpeler. Ze doen die schenking NU. En ze doen dat door bankgift naar een rekening bij de bank waar je krediet doorgaat. vanaf ontvangst van die bankgift staat het op jouw naam en heeft de bank het bewijs. En dan hoeven je ouders niets meer te tekenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 feb 2018 22:01

Spaarcenten die er pas de komende jaren aangedikt worden helpen niet om NU een woonkrediet af te sluiten. Je moet genoeg hebben om met je krediet + eigen middelen + gekregen (geschonken) middelen je bouwproject rond te krijgen. Als je een “normaal” inkomen hebt zal je niet spectaculair bijsparen de eerste 2 jaar...

Als je ouders niet willen tekenen (en evenmin schenken zoals hierboven geadviseerd) zal je je plannen moeten opbergen. Tekenen impliceert idd dat je ouders schenken voor de kredietlijn opengaat. Of schenken voor de akte van aankoop van een bestaand pand getekend wordt.

Reclame

Terug naar “Kopen”