compromis

Sophie123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

compromis

#1 , 29 jan 2018 15:45

Mijn vriend en ik heb dit weekend een bod gedaan op een woning en dat bod werd aanvaard. Nu zou de compromis bij de notaris getekend worden maar deze belt mij nu dat dit een maand kan duren door de attesten en dergelijke die hij moet opvragen.

Ik heb ooit al een woning gekocht en daar kon dit de week nadien al.

Is dit de normale procedure?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2018 16:02

Ik denk het niet.
Attesten en dergelijke moeten er wel zijn bij het verlijden van de authentieke akte.
Ik zou de notaris tot grotere spoed aansporen ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2018 16:05

Ik zou toch even hier kijken want er zijn wel voorwaarden voor het tekenen van een compromis !

http://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws ... -1563.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 29 jan 2018 18:44

Sophie

Dit is niet uitzonderlijk. Laat de notaris zijn werk doen. Een notaris kan twee richtingen op. Ofwel laat hij een compromis ondertekenen en vraagt nadien alle attesten op. Ofwel doet hij het omgekeerd. Het tweede behoedt je als koper voor verrassingen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2018 00:59

Het volstaat om in de verkoopsovereenkomst gewag te maken van de benodigde attesten e.d. en daar eventueel verkoopsontbindende clausules aan toe te voegen.
Een ondertekende verkoopsoveree komst geeft de koper veel meer rechtszekerheid dan mondelinge woorden en beloften.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2018 06:05

Volgens het bodemdecreet moet men een bodemattest aanvragen voor het sluiten van de overdrachtsovereenkomst (compromis) en de inhoud ervan meedelen aan de verwerver.

Dit is de letterlijke tekst van ovam.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 jan 2018 08:31

En in de praktijk zelfs voordat er enige publiciteit gemaakt wordt ivm de verkoop.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2018 09:28

Volgens het bodemdecreet moet men een bodemattest aanvragen voor het sluiten van de overdrachtsovereenkomst (compromis) en de inhoud ervan meedelen aan de verwerver.

Dit is de letterlijke tekst van ovam.be
Dit is de verantwoordelijkheid van de verkopende partij(en).
De koper hoeft hier toch niet van wakker te liggen!
Ik blijf erbij dat de koper er alle belang bij heeft om zo vlug mogelijk een door beide partijen ondertekende verkoopsovereenkomst te hebben (eisen).
Het is overigens niet eens nodig om de verkoopsovereenkomst bij een notaris te laten ondertekenen noch te laten opstellen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 30 jan 2018 10:35

in de marge, een standpunt dat ik vond op de site van ene Elfri De Neve .
http://elfri.be/rechtspraak/verkoopscom ... est-nietig

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jan 2018 12:26

Dit had ik ook reeds gelezen !
Ik vraag me af waarom OVAM regels opstelt als het niet hoeft, dan is dit zinloos tijd verspilling !

En ja natuurlijk is een compromis niet verplicht bij een verkoop van een onroerend goed, maar de vraag hier was !
Als het een normale procedure is
Dus het antwoord is dus JA
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 feb 2018 11:56

Ik zou toch liever hebben dat de notaris inderdaad beschikt over de nodige attesten voor ik een compromis teken. Al was het maar het stedenbouwkundig uittreksel.

Wie weet zit daar een knoert van een bouwmisdrijf op? Of staat de woning op één of andere inventaris?

Terug naar “Kopen”