Voorkooprecht toch nog vragen na 6 maand

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

Voorkooprecht toch nog vragen na 6 maand

#1 , 26 jan 2018 14:27

De gezinswoning staat te koop na echtscheiding.
In de overeenkomst en op de e-mails tussen advocaten en notarissen staat dat geen van beide partijen voorkooprecht- noch preferentiële toewijzing vragen of eisen.
Ik wil nu echter beide wel vragen/eisen.
Kan dit nog? De woning staat ongeveer 6 maand te koop, de communicatie tussen advocaten en notarissen is ook zes maand geleden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2018 13:41

Niemand :?:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 feb 2018 15:55

Persoonlijk denk ik van niet. Dat zou immers betekenen dat toekomstige kandidaat kopers zwaardere voorwaarden hebben dat de vorige.

Reclame

KimSe
Berichten: 697

#4 , 02 feb 2018 15:59

voorkooprecht zal inderdaad wel moeilijk worden om nog te vragen.

Preferentiële toewijzing zal waarschijnlijk wel lukken maar het is mij niet duidelijk of je hiervoor langs de rechtbank moet passeren.

Is er onderling niks overeen te komen waardoor je de woning zou kunnen overnemen?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2018 21:38

Heleboel onzekerheden dus: zal me terug een afspraak met advocaat kosten.
En ook opnieuw eentje bij de notaris.
@KimSe: onderling is er geen communicatie, ex gunt me het licht in de ogen niet.
Bedankt voor de insteek: als er nog mensen zijn die me kunnen verder helpen hoor ik het graag.

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 03 feb 2018 22:15

U kan via een stroman kopen (commandverklaring). Dit is een derde die daarna de koop aan u overdraagt. Ga hiervoor langs bij de notaris want de procedure is strikt. Wees natuurlijk eerst wel zeker dat je de aankoop plus kosten gefinancierd krijgt.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2018 14:47

Dank je Sirkii: Ik ga er met de notaris over praten.
Het kopen via stroman zit ook al langer in mijn gedachten, maar ik wilde het spel zo eerlijk mogelijk spelen.
Vandaag dat ik het nog wilde via preferentiële toewijzing doen.
Maar ik vrees dat dit weer een zitting bij de familierechtbank zal kosten + de kosten van de schatting enz....

Terug naar “Kopen”