Weigering lening (na goedkeuring)

MattVR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Weigering lening (na goedkeuring)

#1 , 23 jan 2018 22:43

Beste,

17.01.18 had ik de akte voor mijn huis moeten tekenen. 2uur voor het afgesproken tijdstip belt het Vlaams Woningfonds (Die mijn lening heeft goedgekeurd begin december) dat de akte niet mag doorgaan en dat de lening alsnog geweigerd wordt.

In oktober 2017 heb ik een lening aangevraagd. Ik heb destijds niet aangegeven dat ik gehuwd ben. Mijn vrouw en ik zijn in juli 2017 getrouwd in het buitenland aangezien zij van Noorwegen is. Ik ging ervan uit dat zolang ik in België niet gehuwd ben, dit niet moet aangeven aan de kredietinstelling.

Ondertussen werd ons zoontje geboren op 08.01.18 en werden wij als gehuwd ingeschreven in de gemeente. Hierdoor is het Vlaams Woningfonds te weten gekomen dat wij gehuwd zijn en heeft het de lening alsnog geweigerd.

Nu vraagt het VW naar het aanslagbiljet 2016 maar destijds woonde en werkte mijn vrouw in Noorwegen. Ik heb nu schrik dat ik de lening en dus ook het huis en de voorschot (17.000) kwijt ben.

Mijn vragen:
- Is een Noorse aanslagbiljet geldig voor het Vlaams Woningfonds?
- Wat kan ik het beste doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 24 jan 2018 07:13

Eerlijk gezegd ?

Ik vind het chic van het VW dat ze überhaupt nog de moeite doen om het aanslagbiljet van 2016 te vragen. Dat zou kunnen betekenen dat zij toch nog overwegen om de lening alsnog, zij het misschien tegen andere voorwaarden, toe te staan.

Verkeerde informatie geven in een leningsaanvraag, over een zo essentieel onderwerp, geeft hen m.i. het volste recht om hun eerdere instemming in te trekken.

Dus asap het aanslagbiljet, of een ander bewijs van (afwezigheid van) inkomsten van beiden doorgeven.

berenod
Berichten: 942

#3 , 24 jan 2018 07:23

Inderdaad, dit zijn zaken die vastliggen in de wetgeving.

Indien u gehuwd bent moet uw echtgenote mee tekenen voor de (eigenlijk elke) lening. Zij is automatisch mee verantwoordelijk voor de lening (en mede eigenaar van de woning), waar je gehuwd bent maakt in deze niet uit!

Tenzij uiteraard je gehuwd bent met volledige scheiding van goederen zonder gemeenschap van aanwinsten.

Dus inderdaad, het lijkt me dat men nog steeds de lening overweegt, mits zij al de info van uw echtgenote hebben.

Een Noors aanslagbiljet zal hoogstwaarschijnlijk wel geldig zijn, maar vraag aan het VW fonds hoe ze het willen hebben, vertaald en eventueel gelegaliseerd (Noorse ambassade).

Uiteindelijk zijn er maar een paar zaken belangrijk, dat hun dossier correct en in orde is, en dat de nodige garanties er zijn (inkomsten bewezen, ...). In principe is met twee personen lenen makkelijker dan alleen wanneer die tweede persoon ook een inkomen heeft.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 24 jan 2018 08:20

Zelfs met een huwelijkscontract met volledige scheiding van goederen en zonder gemeenschap van aanwinsten, zou het een probleem vormen om de gezinswoning met hypotheek te belasten, zonder tussenkomst en akkoord van beide echtgenoten.

ik denk dat pas bij een laatste controle van het ontwerp van leningsakte de ware gezinstoestand gebleken is. Nu zou het wel kunnen dat de gezamenlijke inkomsten de bovengrens voor een sociale lening overschrijden, of in het beste geval dat alleen de rentevoeten en misschien looptijd van de lening moeten herbekeken worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2018 08:22

Wat is men met een aanslagbiljet uit Noorwegen van 2 jaar geleden als men nu in Belgie woont en eventueel werkt ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 24 jan 2018 08:38

Het Vlaams woningfonds helpt mensen met een "laag" inkomen aan een gunstige lening. Daar zijn allerlei voorwaarden aan verbonden en valse verklaringen triggeren een weigering. Wat niet meer dan logisch is.

Zoals geschreven : Toon aan - als dat zo is - dat uw echtgenote geen inkomsten heft of dermate weinig inkomsten dat je nog onder de grens van het maximum inkomen zit. Als je er samen boven zit rest je alleen het afsluiten van een lening bij een reguliere bank of de aankoop vernietigen (met betaling boeteclausule)

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 24 jan 2018 09:11

hebt u verzwegen dat u gehuwd bent om aan de voorwaarden van het Vlaams woningfonds te voldoen? dit is foute informatie dat u doorgegeven hebt (al dan niet moedwillig) en belangrijk voor de toekenning van een lening .

hopelijk voor u trekt het Vlaams woningfonds de lening niet terug in.

Staat er in uw compromis een opschortende voorwaarde mbt het verkrijgen van een lening?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 24 jan 2018 14:39

Beste

u kan zelf nagaan of u theoretisch vooralsnog in aanmerking komt. het Vlaams woningfonds verleent enkel een krediet mits het belastbaar inkomen niet meer bedraagt dan 58.972 euro, verhoogd met 3.926 euro voor het kind ten laste.
Als u daar aan voldoet vermoed ik niet dat het een probleem wordt. Voor het Vlaams Woningfonds is dat in se gezonder omdat de terugbetalingscapaciteit van 2 mensen hoger is dan alleen...
Los daarvan : rente van 2 % is vandaag ook bij alle banken te verkrijgen. Om uw situatie op te lossen zou ik ook meteen een dossier inleiden bij een andere bank. zeker in een aantal grootbanken heeft de lokale kantoordirecteur of kredietexpert zelf kredietbevoegdheden en heeft u na een eerste gesprek doorgaans al een beslissing. het voordeel is hier dat de dossierafhandeling dan zeer snel kan gaan. De notaris heeft immers al de opzoekingen gedaan. Wel één opmerking : wees altijd volledig en correct in de opgave van de kredietgegevens, gezinssamenstelling en inkomsten/lasten. het is niet aan u te beslissen welke informatie de kredietverstrekker nodig heeft om zijn dossier te stofferen. En het verzwijgen van belangrijke info is een grond om het krediet nietig te verklaren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”