Status huis veranderen + 2500 euro betalen

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Status huis veranderen + 2500 euro betalen

#1 , 19 jan 2018 13:20

Beste,

Zoals de meeste weten heb je recht op -2500 euro bij de notariskosten als je in je eerste huis gaat wonen.
Nu heb ik een huis ( sportcomlex gekocht) waar ik eerst de bedoeling had om daar te gaan wonen.

Ik ben daar nu een maand eigenaar en ik heb besloten om daar niet te wonen.

Kan ik dat zomaar beslissen? Ik heb tenslotte gezegd dat ik daar zou wonen binnen de 2 jaar en mijn domicilie daar zou zetten. Maar omdat ik nu andere plannen heb zou ik daar niet gaan wonen.

Kan ik dit gewoon veranderen en die 2500 euro betalen? Krijg ik daar een boete voor? Hoelang heb ik de tijd daarvoor?

Groetjes
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 23 jan 2018 14:38

Om correct te zijn: u krijgt geen 2.500€ korting op de notariskosten. U kan (bij groot beschrijf) 1.500 € korting op de registratierechten bekomen (abattement) mits een aantal voorwaarden (domiciliering) en 1.000 € bijkomende korting op de registratierechten (verhoogd abattement of bijabattement) mits andere voorwaarden (hypothecaire lening).

Als de voorwaarden niet vervuld zijn, moet u de aanvullende rechten (dus de registratierechten die u niet betaalde, in dit geval 2.500€), en een boete ter hoogte van hetzelfde bedrag. Die boete kan wegvallen in geval van overmacht, maar daar beslist het registratiekantoor over, en lijkt mij in uw geval niet van toepassing.

Indien je beslist het pand te verkopen kan je ofwel de betaalde registratierechten (incl die 2.500 € die je bijbetaalde, maar zonder de boete) meenemen (i.e. in mindering brengen van de te betalen registratierechten op je nieuwe woning), ofwel 3/5de van de betaalde registratierechten terugvragen.

leesvoer:
https://belastingen.vlaanderen.be/weder ... nen-2-jaar
http://notarissen-msp.be/docs/Registratierechten.pdf
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#3 , 24 jan 2018 15:32

Dus dat is een kleine 5000 euro totaal. Mijn vraag is, kan ik mijn domiciclie daar tonen en vervolgens weer veranderen? Of moet je daar een bepaalde periode wonen?
Leuven the place to be!

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 24 jan 2018 15:53

Er is niet bepaald hoe lang u uw hoofdverblijfplaats (domicilie) in de woning moet houden. Dat zal door de Vlaamse Belastingsdienst geval per geval worden beoordeeld. Domicilie er plaatsen en direct terug verzetten zal dus niet werken.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... abattement
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 jan 2018 16:26

Gewoonlijk moet je er 3 jaar wonen en ingeschreven zijn

Terug naar “Kopen”