kopen via bouwpromotor/derving

holzkamin100
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kopen via bouwpromotor/derving

#1 , 16 jan 2018 18:01

Hallo Forum!

Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht via een bouwpromotor. In de aankoopprijs zijn vaste budgetten (die je natuurlijk wel mag overschrijden :) voor keuken, sanitair en vloer. Nu blijkt dat de keukenwinkel onvoldoende goed werkt. Ik ken heel wat van keukens en ben dus mee in wat een degelijke keukenplanning zou kunnen zijn. De gebreken die tot nu zijn opgelopen zijn de volgende:

- keuken binnen budget eigenlijk niet haalbaar. Er worden dan kasstukken voor de zijkanten weggelaten en ovens zo dicht tegen de muur gepland dat je , als je een hete bakplaat eruit zou willen nemen, je hand langs de muur schraapt. -> planningsfout

- de keukenmadam luistert niet naar mijn wensen. Ik heb 2 afspraken gehad waarvan de laatste zeker overbodig was, had de madam goed geluisterd. Volgende planningsfouten: a) ik wou inductie, ingepland werd zonder verdere toelichting een ceraankookplaat. De fout heb ik zelf ontdekt
b) ik wou een inbouwgroep als dampkamp: ingepland werd: niets, geen dampkamp hoe dan ook
c) ik wou de afval recht onder het werkblad, in de bovenste la, ipv onder de spoelbak. Ingepland werd het onder de spoelbak
d) ik wou overal lades ilv draaideuren: ingepland werden: overal draaideuren op één kast na.
d) de offerte bestaat enkel uit drie informatie: keukenmeubilair + prijs, toestellen+ prijs en werkblad + prijs. Verder laat de bijhorende tekening niet zien hoe breed de kasten zijn en hoeveel lades (een, draaideuren) er aan zijn, er zijn geen passtukken zichtbaar in de tekening.

Kortom, de planning is herhaaldelijk rommelijk uitgevoerd, ik ben in de functie van babysit waar ik alles eerst goed moet uitleggen en vervolgens moet controleren. Ik zie het dus niet meer zitten om met die winkel verder te gaan die verbonden is aan de bouwpromotor.

Heb ik rechten om mijn derving (20% van het keukenbudget. Totale keukenbudget is 6000 euro) terug te vragen. De bouwpromotor zegt dat de 80% nodig zijn voor coördinatie als ik mijn keuken zelf ga plannen. Dat gaat dan over 900 euro voor de coördinatie. Dit lijkt me te veel. Het is ook meer dan wanneer ik de aparte prijzen voor stroom en watertoe-en afvoer ga optellen. Welke rechten heb ik om mijn derving terug te vragen wegens ondermaats werk van de keukenwinkel?
Ik had zelfs een redelijke voorstel gedaan: ieder de helft, 600 euro voor hen, 600 voor mij. Dat hebben ze afgekeurd.

Ik hoop dat iemand van jullie een goede tip heeft. Ik wil me gewoon niet laten doen door hen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 jan 2018 18:23

Wat bedoel je met "derving"?
80 percent van 6000 EUR is geen 900 EUR maar 4800 EUR.

Wat wil je eigenlijk bekomen? Dat is niet duidelijk.

Het algemeen antwoord over uw rechten is dat het diegene zijn zoals vastgesteld in de verkoopsovereenkomst.
Meestal is het zo dat er bedragen worden voorzien, maar dat wanneer je een onderdeel uit het contract niet laat uitvoeren
je het voorziene bedrag niet volledig terugkrijgt omdat de promotor zijn winstmarge niet aangetast wil zien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

holzkamin100
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2018 15:12

oh, sorry, ik heb me niet goed uitgedrukt mbt te bedragen: het gehele budget van de keuken is 6000, waarvan 20% (=1200 euro) ingehouden worden als ik niet met hun keukenwinkel in zee g. Na onderhandeling willen ze nu nog maar 900 euro inhouden ipv 1200, dus 300 euro voor mij. Ik zou het liefst alles van de 1200 euro terug willen wegens gebrekkig werk van de keukenleverancier. Of tenminste een redelijk bedrag. Nu verlies ik 900 euro aan de bouwwinkel zonder dat er een prestatie tegenover staat.

Mijn vraag is of ik recht heb om de derving van 20% terug te vragen wegens gebrekkig werk van de keukenwinkel?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 17 jan 2018 15:21

Neen dat recht hebt u niet, u hebt een contract getekend waarin die bedragen werden vastgelegd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

holzkamin100
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2018 21:15

Bedankt, asperger. Ik vroeg me gewoon af of het contract ook geldig is onder het gegeven van gebrekkig werk.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jan 2018 08:19

Het bedrag dat wordt ingehouden door de bouwpromotor is een vergoeding voor hun coördinatie en het winstverlies dat ze hebben. Promotoren hebben immers op iedere keuken die ze kunnen verkopen een percentje, die ze nu natuurlijk niet krijgen van de keukenbouwer. :(

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jan 2018 08:20

Het bedrag dat wordt ingehouden door de bouwpromotor is een vergoeding voor hun coördinatie en het winstverlies dat ze hebben. Promotoren hebben immers op iedere keuken die ze kunnen verkopen een percentje, die ze nu natuurlijk niet krijgen van de keukenbouwer. :(

Terug naar “Kopen”