Aansprakelijkheid architect/aannemmer bij geluidsoverlast in totaalrenovatie

Alex0o_o0
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid architect/aannemmer bij geluidsoverlast in totaalrenovatie

#1 , 15 jan 2018 17:05

Dag Allen,

Recentelijk hebben mijn vriendin en ik ons eerste huis gekocht van een bedrijf dat zogezegde “vernieuwbouwingen” doet. Dit houdt in dat ze de volledige woning slopen tot op de ruwbouw en daarna alles nieuw plaatsen (zie ontzorging van de koper). Hierbij hebben we ook 10-jarige aansprakelijkheid van de architect en aannemer.

We wonen er nu sinds een maand en al bij al valt het goed mee. Maarrr… het huis blijkt enorm gehorig voor contactgeluiden. Je hoort iedere schrapende stoel, dichtslaande deur of, als de buren in een kamer naast ons zijn, het aan en afschakelen van de lichtschakelaars. Momenteel ondervinden we hiervan niet echt veel overlast omdat onze buren rustige mensen zijn, maar dit kan natuurlijk snel veranderen. Toen we de koop afsloten was het huis in volle renovatie, dus tussen de borende en brekende werkmensen was er weinig te horen van burengeluid. Ook is er ons nooit iets gezegd over overmatig geluidsoverlast.

We hebben het huis gekocht met de gedachte een huis met gelijkaardig comfort aan een nieuwbouwwoning te hebben. Dit is op vlak van akoestiek dus absoluut niet waar. Ik heb zelf al eens rondgekeken en voor zover ik kan vinden kan dit probleem alleen opgelost worden door een zeer ingrijpende (zie kostelijke) aanpassing van de woning. Wat ik daarnaast ook heb gevonden is dat er een norm bestaat (norm NBN S 01-400-1) voor akoestisch comfort voor nieuwbouw en renovaties, waarvan ik 99,99% zeker ben dat onze woning hieraan niet voldoet. Ik begrijp dat je in een rijwoning altijd wel iets van je buren hoort, maar bijvoorbeeld in vergelijking met ons vorig huurappartement is dit echt extreem en onverwacht.

Mijn vraag aan jullie, is dit iets wat onder verborgen gebrek en dus aansprakelijkheid architect/aannemer kan vallen (zij weten toch immers wat voor type bouwconstructies hier gevoelig aan zijn)? En zo ja hoe pakken we dit best aan? Zolang onze buren stilletjes blijven is er geen probleem, maar voor hetzelfde geld komen er binnen 10 jaar en 1 maand nieuwe buren, waarna we naar onze aansprakelijkheid kunnen fluiten.

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 jan 2018 18:07

“Zolang onze buren stilletjes blijven is er geen probleem, maar voor hetzelfde geld komen er binnen 10 jaar en 1 maand nieuwe buren”
Hieruit volgt dat er momenteel geen geluidsoverlast IS en dus ook geen reden om hiertegen klacht neer te leggen.
Ga volledigheidshalve naar Geluidsoverlast op GOOGLE.

“Art.1779.Er zijn drie hoofdsoorten van huur van werk en van diensten :...3° Die van aannemers van werken die handelen ingevolge bestekken of aannemingen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Onderzoek uw aannemingscontract en TOON tijdig AAN dat uw aannemer dit niet zorgvuldig in acht genomen heeft. Laat u daarin bijstaan door een architect.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 jan 2018 19:56

Wat staat er in het lastenboek dat jullie hebben ontvangen qua geluisdisolatie?
Een renovatieproject kan nooit hetzelfde resultaat geven qua akoestiek als een nieuwbouw. Soms ligt er onder de chape een kurkisolatie om contactgeluiden te voorkomen, en vergeet niet dat ook beton een zeer goede geleider is.
Je kan zelf al iets doen door bvb onder de poten van de stoelen iets te voorzien (vilt bvb)

Reclame

Terug naar “Kopen”