aankoop appartement tijdens scheiding

catteke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

aankoop appartement tijdens scheiding

#1 , 15 jan 2018 15:54

Wij zijn aan het scheiden.
De EOT ligt klaar om getekend te worden bij de notaris. De notaris moet nog opzoekingen doen ivm het huis.
Mijn echtgenoot koopt mij uit.

Vorige week (9/1/2018) heb ik een koopovereenkomst getekend voor aankoop van een appartement. (Aankoop mits goedkeuring van krediet).
Ik ben bij het Vlaams Woningfonds gaan horen voor een lening, maar zij willen pas een dossier openen wanneer de echtscheiding rond is bij de rechtbank.

Binnen de 30 dagen moet ik bij de vastgoedmakelaar bewijs van hypotheek voorleggen, maar aangezien niemand mij een lening wil geven zolang er geen echtscheiding is, kan ik dan nog uit deze verkoop uitstappen?

Op dit moment heb ik geen werk, maar wel een werkloosheidsvergoeding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 jan 2018 21:20

Je bent nog altijd getrouwd. Dus de koopovereenkomst had door beiden moeten getekend worden. Anders had de notaris het nodige moeten regelen om de verschillende aktes (EOT, overdracht huis aan ex, uw aankoop) in de juiste volgorde af te werken. Ga onmiddelijk langs bij je notaris voor advies.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 17 jan 2018 22:25

Gelukkig heeft u blijkbaar een opschortende voorwaarde van verkrijgen krediet.
Zolang u niet gescheiden bent, bent u nog getrouwd en kan geen van uw beiden aan aankoop alleen doen. En ook geen krediet alleen aangaan. Daarenboven geen degelijk inkomen...
Een goede raad : als u een belangrijke uitgave wil doen zorg dan eerst dat uw budget rond geraakt (eiegn middelen, financiering, terugbetalingscapaciteit). Pas als dat rond is, ondertekent u verkoopsovereenkomsten.... Niet omgekeerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”