Koper huis ziet asbest als verborgen gebrek

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Re: Koper huis ziet asbest als verborgen gebrek

#16 , 15 jan 2018 20:11

Het gaat om een vinylvloer op een zolder, max 100 m2.
Heeft het echt zin om zelf een staal te gaan nemen, gezien voorgaande conversatie?
Ik krijg van de koper 'de kans' om tot vrijdag (dus welgeteld 4 dagen niet eens na een aangetekende brief) om zelf een tegenstaal te gaan nemen. Daarna beginnen ze te breken. Lijkt me trouwens veel te kort die periode.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 15 jan 2018 20:19

Aangezien een vinylvloer geen isolatie is dient u niets te vergoeden.
Stuur een beleefde brief in die zin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 jan 2018 20:34

Bedankt. Dus jij zou wel antwoorden op de vraag van de koper. Een vorige forumlid sprak over negeren. Lijkt me ook logischer gezien een email geen verplicht te ontvangen schrijven is.

Welk voordeel kan een beleefde brief me later opleveren tijdens zen rechtszaak? Ik ben er namelijk vrij zeker van dat deze man zo ver durft te gaan.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 15 jan 2018 20:52

Bedankt. Dus jij zou wel antwoorden op de vraag van de koper. Een vorige forumlid sprak over negeren. Lijkt me ook logischer gezien een email geen verplicht te ontvangen schrijven is.

Welk voordeel kan een beleefde brief me later opleveren tijdens zen rechtszaak? Ik ben er namelijk vrij zeker van dat deze man zo ver durft te gaan.
Gewoon beleefdheid....je kan het ook negeren (ik heb dat eerder al geschreven). Als je denkt dat hij je gaat dagvaarden misschien beter die brief schrijven om goede indruk te maken....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#20 , 15 jan 2018 20:54

De koper moet dan ook nog de opzet bewijzen die op de koop toe kwaadwillig moet zijn.
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... n-na-koop/
http://elfri.be/vrijwaring-wegens-verborgen-gebreken
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Mocht het echt zo erg zijn heeft uw immokantoor die professionelen zijn dat dat niet opgemerkt????

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 jan 2018 21:50

Heb niet met immo gewerkt, is uit de hand verkocht met enkel immoweb advertentie.
Ik ga hem laten sudderen en voorlopig niks doen. Ik hoef zelf niks te bewijzen begrijp ik uit alle links hierboven... Hoe langer ik kan zwijgen hoe meer tijd ik win, tijd die hij kwijt is.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 jan 2018 23:59

Nog even een hypothetische vraag om helemaal zeker te zijn: stel dat de koper ons verkoopgesprek opgenomen zou hebben ter plaatse en stel dat ik in mijn enthousiasme toch gezegd zou hebben dat heel het huis asbest vrij is. Heeft ie dan bewijs? Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, want in mijn hoofd had ik altijd die isolatie die asbestvrij was maar stel...

Of is zo een opname onbruikbaar omdat ik niet op voorhand op de hoogte was?

Ik ben absoluut de onschuld zelve in deze. Ik zal zelfs meer zeggen: als ik zelf geweten had dat die vloerbekleding asbest bevatte dan zou ik er puur uit schrik geen voet meer durven opzetten.

Franciscus
Berichten: 38583

#23 , 16 jan 2018 00:27

is wettelijk nog net een artikel verschenen in Jubel:
https://www.jubel.be/opname-telefoonges ... -183727533

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 jan 2018 14:33

Toch vaag die info over gesprekken opnemen. Nuja, het zou al straf zijn als hij het verkoopsgesprek opnam.

Ik wacht aangetekende brief af.

Bedankt voor de hulp

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#25 , 17 jan 2018 16:56

Laatste nieuws: de dromer vroeg mij via sms of ik de mails gelezen had. Ik heb hem dan maar geantwoord dat ik enkel antwoord op aangetekende zendingen. Daarop vroeg hij mijn adresgegevens via sms. Ik ben benieuwd...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 17 jan 2018 20:25

Vraag hem gelijk om u een staal van de vloerbekleding mee op te sturen.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#27 , 17 jan 2018 20:52

Een staal opsturen? Moet een grap zijn lijkt me. Hij gaf me in zijn emailtjes 5 dagen de tijd om zelf een staal te komen nemen. Is volgens mij niet relevant vermits ik op geenenkel moment beweerd heb dat het huis asbest vrij zou zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#28 , 17 jan 2018 20:57

Hij heeft toch uw gegevens in de koopakte?
Hebt u al eens met uw notaris contact gehad ... dan kan die mogelijk ineens een einde maken aan die poppenkast.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#29 , 17 jan 2018 21:37

Op de akte stond nog mijn actuele domicilie, namelijk het huis dat verkocht werd. Heb met mijn notaris gebeld en hij verzekerde me dat hij geen nieuwe gegevens van me zal doorgeven. Nu, op zich is het niet moeilijk om mijn adres te vinden, maar goed, voor de sport laat ik het aan hem over.

Sirkii
Berichten: 5395

#30 , 19 jan 2018 12:42

Als hij een rechtszaak opstart zal hij alvast minimaal tot een door de rechter aangestelde expert stalen van de vloer genomen heeft de vloer niet kunnen verwijderen. Eenzijdig genomen stalen en/of eenzijdig aangestelde experten zijn juridisch waardeloos. Als hij binnen enkele dagen de vloer laat uitbreken is het voorwerp van een proces weg en valt er niets meer te procederen.

Al zeker zelf geen staal gaan halen.

Terug naar “Kopen”