Koper huis ziet asbest als verborgen gebrek

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Koper huis ziet asbest als verborgen gebrek

#1 , 15 jan 2018 13:03

Op 30/6/2016 werd onze ouderlijke woonst verkocht, een vrijstaande villa uit 1978.

Vandaag 15/1/2018 stuurt de verkoper me een mailtje met de analyse van de aannemer die asbest heeft gevonden in de gekleefde linoleum vloerbedekking van de zolderverdieping.

Citaat: Deze bevindingen staan haaks op uw eerdere expliciete verklaringen dat het huis volledig 100% asbest-vrij zou zijn en zijn dus te beschouwen als 'verborgen gebreken' die in de kiem aanwezig waren, werden ontkend en die de waarde van het huis duidelijk negatief beinvloeden.

Hij vertelt dat er directe en indirecte kosten zijn. De indirecte kosten: verlating van de werken, wil hij beperken. De directe kosten: hij verwacht bijkomende offerte.

Citaat: Ik stel voor in ieders belang, om tot een onderlingen overeenkomst te komen mbt de vereffening van de kosten/minwaarde eens deze gekend zijn. Gezien de ernst van situatie zal, in afwezigheid van een overeenkomst na onderling overleg, een procedure gestart worden om de vorderingsrechten uit te oefenen.


>> In hoeverre heeft hij hier een punt? De koper heeft op elk moment kunnen zien dat er linoleum lag ook voor de aankoop van het huis. Er was zelfs nog overschot van linoleum die hij ook gezien heeft op rol. In de akte staat niks van asbest en staat dat het huis verkocht wordt - in de staat waarin het zich thans bevindt; - zonder waarborg van maat of oppervlakte, al was het verschil één/twintigste of meer; - met alle zichtbare en verborgen gebreken; de kandidaat-verkoper verklaart te goeder trouw geen kennis te hebben van verborgen gebreken.

Hij stuurt ook enkel email en geen aangetekende zending en ziet dit als een 'officiële kennisgeving'. Ik ga alleszins niet antwoorden maar al even verder research doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jan 2018 13:11

Wat hielden die expliciete verklaringen dan wel in?
Hoe werd dat verklaard?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2018 13:16

Ter aanvulling. Wat ik zelf vind:
"Als het asbest bij eenvoudige controle zichtbaar was, moest je weten dat er asbest aanwezig was en heb je geen verhaal. Zichtbare gebreken zijn gedekt door aanvaarding bij koop."

In dit geval ging het om linoleum (gele, met vakjes). Gekleefd, maar met nog een overschot rol zichtbaar bij bezoek. Nu, hoe dan ook, ik wist tot vandaag zelf niet dat er asbest in linoleum zit. Ik heb zelf een heilige schrik van asbest. Alleszins, lijkt me dit een zichtbaar gebrek, weliswaar als je kennis hebt van het feit dat linoleum asbest bevat...

Dan zou ik al te kwader trouw moeten zijn opdat de koper toch nog een vordering zou kunnen doen tegenover mij. Ook dat ben ik niet, ik wist helemaal niet dat linoleum asbest bevatte.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 jan 2018 13:25

Als u in enige vorm -die aantoonbaar is door de koper- garantie hebt gegeven dat er geen asbest in het huis aanwezig is dan hebt u een probleem.
In dat geval was er immers geen enkele reden voor de koper om dat ook nog eens te verifiëren en mocht hij ervan uitgaan dat het effectief zo is.
Er komt dan ook geen goede of kwade trouw meer aan te pas: enkel de garantie dat er geen asbest aanwezig is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2018 14:39

Ik heb de oude advertentie uit Immoweb's archief even opgevraagd en daaruit blijkt dat ik expliciet beweerd heb dat de isolatie geen asbest bevat. Dat staat zeer duidelijk in de advertentie. Het gaat hier om de vloerbedekking (die bovendien gekleefd was), ik wist zelf ook niet dat die asbest kon bevatten. Ik vermoed dat hiermee duidelijk is geworden dat de 'expliciete verklaringen dat het huis volledig 100% asbestvrij is' enkel verklaard zijn in de dromen van de koper?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 jan 2018 14:42

Dab hebt u dat inderdaad niet beweerd en kunt u de querelant in eigen sop gaar laten koken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2018 14:45

OK. De koper stuurt mij dus de mail met de analyse en de dreigbrief met de vermelding dat 'dit bericht dient dan ook beschouwd te worden als een officiele kennisgeving.'

Wat zou je doen? Hierop reageren of gewoon wachten tot er verdere actie van zijn kant komt. immers, geen aangetekende zending. Zijn voorstel tot vervolg: Ik stel voor in ieders belang, om tot een onderlingen overeenkomst te komen mbt de vereffening van de kosten/minwaarde eens deze gekend zijn. Gezien de ernst van situatie zal, in afwezigheid van een overeenkomst na onderling overleg, een procedure gestart worden om de vorderingsrechten uit te oefenen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 15 jan 2018 14:50

Niets. In eigen sop laten koken = NEGEREN!

Ik ga er wel vanuit dat het enkel betrekking had, zoals u duidelijk schreef, op de isolatie van het gebouw en niet op de conventionele
vloerbekleding die niet als isolatie dient.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jan 2018 14:55

Klopt, ik heb het altijd enkel over de isolatie gehad omdat dat zelf mijn grootste zorg was ivm asbest. Mijn vader was altijd zo trots dat hij zelfs in die tijd toch niet voor asbest isolatie gekozen had bij de bouw. Over de rest heb ik me nooit uitgesproken omdat ik zelfs nooit gedacht had dat er asbest in kon zitten.

Bovendien heb ik nu letterlijk en woordelijk ook de tekst uit de advertentie voor mij. Enkel over isolatie die asbestvrij is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 15 jan 2018 15:39

Een deskundige had hem kunnen zeggen dat de meeste linoleum uit die periode ALTIJD asbest bevat. Als hij die vloerbekleding heeft gezien, was het geen verborgen gebrek meer, maar een gevolg van zijn onwetendheid.
Zie blz 15 bij Vloertegels:

https://www.brugge.be/brochure-asbest

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2018 15:47

Ik heb ook kopers analyse resultaten er nog even bijgenomen: die spreken over een optische controle en geen garantie als staal door hun klant is genomen.

Tja. Ik weet zelfs niet of er asbest in die vinyl zat. Het was een grote rol met dunne harde vloerbekleding zoals vasttapijt maar dan harder en dunner. Het zag er helemaal niet uit zoals die tegels uit de brochure.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 jan 2018 16:34

Lino werd in 2 vormen verkocht, in tegels en op de rol.
Heeft de koper u een bewijsstuk, of een officieel analyserapport overhandigd waaruit blijkt dat het asbest is? Dus niet een briefje van één of andere aannemer die graag veel aanrekent voor iets dat geen asbest is.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 jan 2018 16:39

Er zat een pdf van een analyse bij door een lab. Zij vermelden echter:
Het lab (naam even weggelaten) is niet aansprakelijk voor interpretaties of conclusies die gedaan zijn naar aanleiding van de verkregen resultaten. Alleen reproductie van het gehele rapport is toegestaan. Bij monsterneming door "klant" kan geen uitspraak gedaan worden over de verkregen data, herkomst, representativiteit en veiligheid tijdens de monsterneming.

<naam> is een erkend en geaccrediteerd laboratorium. Indien bij de analyseresultaten een 'Q' op het rapport staat, valt dit onder BELAC-414-TEST accreditatie.

Gebruikte analysetechniek: Techniek: Polarisatie microscoop (Mc Crone techniek)

Maar geen Q te zien in het rapport. Dit is dus een analyse in opdracht van de aannemer.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jan 2018 18:26

Ter info: kreeg zonet de berekening van de kosten door: 6100 euro plus 5 dagen verlenging van de werken voor verwijderen van asbesthoudende vloerbekleding. Hij heeft in zijn contract met de aannemer een clausule van laattijdigheid waarin 60 euro per dag te laat wordt aangerekend na aangetekende brief. Hij beweert nu dus dat ik qua indirecte kosten nog 5x60 euro moet betalen.

Koper stuurt in het mailtje meteen ook zijn rekeningnummer door...

Een dromer...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 15 jan 2018 20:07

Over welke oppervlakte spreken we hier? Prijs lijkt me wat aan de hoge kant. Ga eventueel zelf een staal halen en ga daarmee naar OVAM. Zij zullen wel iets meer kunnen zeggen.
Niet iedere grijze laag aan de onderzij is asbest, maar kan gewoon lijm zijn

https://www.bouwinfo.be/forum/inrichtin ... met-asbest

Terug naar “Kopen”