Vastgoedmakelaar commissie na einde contract

mae
Topic Starter
Berichten: 15

Vastgoedmakelaar commissie na einde contract

#1 , 13 jan 2018 18:43

Een vastgoedmakelaar heeft nog recht op commissie indien de opdrachtgever het onroerend goed binnen de 6 maanden na het einde van het contract verkoopt aan een persoon die gedurende de looptijd vh contract informatie vroeg bij de makelaar.
Is deze periode van 6 maanden wettelijk vastgelegd of kan hiervan contractueel afgeweken worden naar bvb 1 maand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 13 jan 2018 20:51

Als dat contractueel gebeurt, zie ik niet in waarom men dat niet zou kunnen overeenkomen; een verlenging daarentegen...

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 13 jan 2018 21:04

Hebt u een lijst gekregen ....anders zou het heel makkelijk zijn vlug iemand mee op de lijst zetten.

Reclame

mae
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 13 jan 2018 21:40

Beste, het contract is nog niet opgemaakt. Ik stel die vraag voor het contract opgemaakt en ondertekend wordt. Indien dit wettelijk toegelaten is zou ik aan de vastgoedmakelaar voorstellen deze termijn tot 1 maand te beperken.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 13 jan 2018 22:40

U kan ook voorstellen dat uzelf ook mag verkopen zonder hem of
dat de commissie wordt verlaagd.
Die lijst is niet per zes maand die lijst is per maand te bezorgen.

mae
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 14 jan 2018 12:21

Dank voor de reactie, maar mijn vraag wordt blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik heb het over de periode van 6 maanden NA het verloop van de verkoopopdracht. De periode binnen dewelke de vastgoedmakelaar nog commissie kan vragen als je dan toch aan eerdere kandidaat kopers zou verkopen. Mijn vraag is of het wettelijk toegelaten is om die periode van 6 maanden in onderling akkoord tss opdrachtgever en makelaar in te korten bij het opstellen van een verkoopcontract dat opgemaakt wordt bij de start van de verkoopopdracht van de makelaar?


Milo72
Berichten: 1016

#8 , 16 jan 2018 12:17

Ja, maar hou er rekening mee dat de kans groot is dat het immokantoor dit weigert.

Als er een kandidaat-koper tijdens de looptijd van het contract via de makelaar opduikt, lijkt het me trouwens logisch en fair dat het immokantoor recht heeft op hun commissie, zelfs als kandidaat-koper en verkoper na einde contract amper een maandje wachten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”