verkoop huis met vruchtgebruik

Generaal
Topic Starter

verkoop huis met vruchtgebruik

#1 , 20 nov 2005 13:55

Ik werd 3 jaar geleden naakte eigenaar van het huis van mijn ouders , na overlijden van mijn vader.Mijn moeder woont nog in het huis en heeft er dus vruchtgebruik van.Mijn moeder wordt momenteel geestelijk ziek en velen waarschuwen mij dat ik zo snel mogelijk maatregelen moet treffen aangaande het huis , want als zij niet meer de geestelijke vermogens heeft om iets te begrijpen kan ik dus het huis ook niet verkopen , vermits ik dan haar vruchtgebruik aantast zonder haar medeweten ...
hoe kan ik dit oplossen ?
bedankt voor advies. [/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 nov 2005 15:41

U moeder bezit woning voor 1/2 volle eigendom, 1/2 vruchtgebruik na overlijden van uw vader en U heeft 1/2 naakte eigendom.

Klopt?

Wesley
Berichten: 294

#3 , 20 nov 2005 18:27

U kunt het huis ook nog verkopen NADAT uw moeder handelingsonbeaam wordt. Echter, de procedure wordt omslachtiger gezien de verkoop voorafgaandelijk met goedgekeurd worden door een vrederechter.

aandeel moeder in verkoopprijs wordt op rekening geplaatst, onder toezicht van de - tegen dan wellicht aangeduide - voorlopig bewindvoerder.

Reclame

Bibendum
Berichten: 94

#4 , 22 nov 2005 16:57

Ik zou toch aanraden om eerst het huwelijkscontract van uw ouders in te zien bij de instrumenterende notaris. Bel de man of vrouw op en vraag u een copie te sturen. Daarin zal staan onder welk stelsel uw ouders gehuwd zijn. Aan de hand daarvan zal u zien over wat u beschikt. Het kan zijn dat uw moeder niet alleen het vruchtgebruik bezit doch slechts de volle eigendom in zijn geheel daarenboven. Bijvoorbeeld als er een verblijvingsbeding is ingelast.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre u dit gecontroleerd hebt.

Al aan de omzetting van het vruchtgebruik gedacht ? Dit zal natuurlijk maar kunnen als uw moeder NU nog helder van geest is en dus bekwaam te contracteren...

Graag even in dit licht uw situatie verhelderen, dan kunnen wij u efficienter verderhelpen.

Gast
Topic Starter

#5 , 24 nov 2005 08:35

voor Lex : uw redenering aangaande verdeling eigendom & vruchtgebruik is juist

voor Wesley : kan ikzelf eventueel voorlopig bewindsvoerder worden ; onze familie is zeer klein ..Buiten mij is er enkel nog een 83-jarige tante ?

bibendum : volgens mij trouwden mijn ouders zonder contract en is er ook nooit een verblijfsbeding ingelast..
ik vrees ook dat de helderheid van geest van mijn moeder niet meer van die aard is dat zij zulke handelingen nog begrijpt (de dementerende ziekte slaat wild om zich heen ..)


scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2005 09:36

kan ikzelf eventueel voorlopig bewindsvoerder worden ; onze familie is zeer klein ..Buiten mij is er enkel nog een 83-jarige tante ?
Ja, ik zie geen redenen waarom de vrederechter jou niet zou aanstellen.

scorpioen

Terug naar “Kopen”