Verhuurd goed kopen; twee vragen

CV1992
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurd goed kopen; twee vragen

#1 , 10 jan 2018 12:22

Beste leden,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een huis/appartement om te verhuren als investering. Deze week ben ik een zeer goed huisje tegen gekomen dat momenteel wordt verhuurd voor €350 per maand. Het gaat om een huurcontract van bepaalde duur van 1-9-2017 tot 1-9-2018. Mijn idee is om de huurder op te zeggen vóór 1-6-2018 (in achtneming van drie maanden opzeg). Vanaf september zou ik dan wat renovatiewerken uitvoeren (nieuwe keuken, badkamer, centrale verwarming,...). Nadien zou ik het dan kunnen verhuren voor een hogere huurprijs.

Mijn eerste vraag; Met deze werken zou de huurwaarde zeker 10% stijgen dus lijkt het mij wel toegestaan om na de werken een opeenvolgend huurcontract van korte duur te sluiten voor meer dan €350. Klopt dit? Ik zou toch graag minstens €500 kunnen vragen om mijn lening grotendeels af te lossen.

Een tweede vraag; Stel dat ik eind januari een compromis teken, dan wordt de akte ten laatste eind mei verleden bij de notaris (maximum vier maanden na de compromis). Dan ben ik zelf eigenaar eind mei, wat maakt dat ik te laat ben om aangetekend op te zeggen vóór 1-6-2018.
Mogelijks verloopt alles sneller dan vier maanden, maar laten we even uitgaan van het slechtste. Kan ik aan de huidige eigenaar vragen om zelf nog aangetekend de opzeg te geven aan de huurder? Mits ik dan betaal voor de kosten van de aangetekende zending. Als ik het huurcontract dan eind mei overneem als nieuwe eigenaar dan is de opzeg al gebeurd en kan ik in september beginnen werken. Of is dit niet toegestaan ten opzichte van de huurder? Ik vind hier niet echt iets over terug maar aangezien de huurwetgeving van dwingend recht is en de huurder wordt beschermd als zwakkere partij wil ik dit hier toch even nagaan. De huurder met een contract van bepaalde duur weet natuurlijk wel zelf al dat hij niet veel zekerheid heeft, maar toch. Het huurcontract is nu reeds voor een tweede maal verlengd, en ik wil in alle geval vermijden dat de opzeg niet geldig is, en het contract automatisch wordt beschouwd als een negenjarig contract.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 jan 2018 12:44

Je kan inderdaad aan de huidige eigenaar vragen om tijdig op te zeggen.
Niets verbied je om bij een nieuw huurcontract, aan een andere huurder, meer huur te vragen

CV1992
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2018 15:10

Op deze site staat nochtans dat het ook met verschillende huurders niet is toegestaand, behalve als de huurwaarde dus met meer dan 10% verhoogt. https://www.lebonbail.be/nl/artikels/de ... rte-duur-1

Maar het was vooral de tweede vraag waar ik me zorgen om maakte, dus bedankt Mava! :)

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jan 2018 20:05

Daar gaat het over opeenvolgende huren, terwijl jij van plan bent een paar maanden niet te verhuren om de werken te kunnen uitvoeren. Is volgens mij een andere situatie.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2018 12:30

de huidige eigenaar kan inderdaad opzeggen, aangezien het om een contract van korte duur gaat is dat eigenlijk niet opzeggen maar laten weten dat het contract niet verlengd zal worden.

Je moet daarvoor niet wachten tot de wettelijke minimumtermijn he, als je dat nu al weet kan je dat nu al laten weten aan de zittende huurder. Des te meer kans dat hij/zij tijdig verhuis geraakt.

Terug naar “Kopen”