Compromis bindend?

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

Compromis bindend?

#1 , 08 jan 2018 11:33

Beste forumleden,

mijn schoonzus heeft haar appartement recent verkocht. De nieuwe eigenaar heeft geen plannen om er zelf in te gaan wonen en had in de compromis laten opnemen dat mijn schoonzus er kostenloos kan blijven wonen tot eind september.

Nu komt de koper plots op zijn stappen terug en eist toch een vergoeding. 550 euro per maand. Dit is natuurlijk een streep door de rekening. Mijn eerste vraag; Kan dit zomaar?

De akte is nog niet opgemaakt.

Wij zouden eventueel voorstellen om iets van de verkoopprijs te doen. Bijvoorbeeld 3000 euro. Dit om twee redenen; op die manier loopt de aflossing van hun lening niet dubbel met de vergoeding en heeft de koper ook een voordeel dat hij minder registratierechten moeten betalen. Dus mijn tweede vraag; Vinden jullie dit een goed idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 08 jan 2018 17:49

Niet echt een goed idee.

De overeenkomst is vastgelegd in een geschrift, de compromis. Daarin staat dus dat zij daar kostenloos kan wonen tot eind september (2018 neem ik aan ) .

Onderhandelingen over prijs en randvoorwaarden worden gevoerd voor er enig geschrift opgemaakt wordt; het akkoord wordt vastgelegd in een verkoopsovereenkomst, en de inhoud van de compromis wordt herhaald en bevestigd in de authentieke akte.

Is er nog ergens een opschortende voorwaarde? Ik heb eigenlijk het gevoel dat koper uitvluchten aan het zoeken is...

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 08 jan 2018 20:26

Compromis is bindend. Je bent een verkoopprijs overeengekomen van x€ incluis bv 6 maand gratis wonen. Dat gratis wonen is voor de registratie al in mindering gebracht op de verkoopprijs. Dus registratie te betalen op x€ + 6*550€ als de fiscus attent is. Koper maakt een bezettingsovereenkomst op. Verkoper “eist” de uitvoering van wat in de compromis overeengekomen is. Koper betaalt registratie op de bezettingswaardev(6 keer 550€)

Waarom zou je toegevingen doen nadat beiden akkoord waren ???

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 08 jan 2018 20:45

Compromis is het contract dat beide partijen bindt.
Notaris maakt dat geschrift authentiek zodat het tegenstelbaar is aan derden dus ook derden weten nu war de afspraken zijn en dienen daar rekening mee te houden.
(In grote lijnen)

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2018 10:47

Goed,

stel nu; wij houden ons been stijf. De koper weigert vervolgens het pand te kopen. Ik vermoed dat de koper dan de 10% van de aankoopprijs moet betalen die vermeld staat in de compromis? Of is dit geen geldige reden om het compromis te verbreken? Kan de koper verplicht worden om effectief tot de aankoop over te gaan?

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 09 jan 2018 11:08

U kunt ofwel het voorschot inhouden, ofwel via de rechtbank de uitvoering van de koop bekomen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 09 jan 2018 14:41

Intussen houdt u best rekening met de termijn (4 maand) om de akte te registreren.

En ook : https://www.advocatenbureau-gevaco.be/n ... rend-goed/

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2018 09:53

Intussen houdt u best rekening met de termijn (4 maand) om de akte te registreren.

En ook : https://www.advocatenbureau-gevaco.be/n ... rend-goed/
De akte? Uw link schrijft precies over de compromis? Of lees ik verkeerd?

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 10 jan 2018 10:01

Inderdaad.
Maar eigenlijk gaat het hem vooral om de rechten, en de mogelijke boetes...

Terug naar “Kopen”