verbreken exclusief contract immo door verkoper

orphelia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verbreken exclusief contract immo door verkoper

#1 , 02 jan 2018 09:38

ik heb mijn appartement te koop gesteld via een immokantoor met exclusief contract, omdat men mij na bijna 5 maanden nog geen enkele kandidaat koper heeft kunnen voorstellen, wil ik nog een extra immokantoor erbij nemen. (extra info, ik heb een aankoop belofte op huis waar ik binnen de maand vanaf heden moet beslissen als ik a dan niet koop. echter mijn centen zitten in mijn appartement, dus moet absoluut verkocht zijn)
ik had al eerder mijn huidig immo kantoor gevraagd als ik extra immokantoor mocht bijnemen, zij hebben dat telefonisch bevestigd maar vinden telkens een reden om dat nog extra uit te stellen. Nu is mijn vraag: als ik dat nu zonder hun schriftelijke toestemming toch doe, met extra immo kantoor werken in co -exclusiviteit (eerder afgesproken dat we het dan zo zouden doen) ben ik hen (huidig immokantoor) dan ook een bedrag verschuldigd als mijn appartement niet wordt verkocht? En ben ik verplicht hen te melden dat ik dat zal doen nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 02 jan 2018 09:59

Exclusieve verkoopsopdrachten hebben standard een duurtijd van 6 maanden met stilzwijgende verlenging. Opzegtermijn is normaliter maximum 1 maand. Je kan dus opzeggen (lees uw contract na) Als je opzegt vraag dan aan de makelaar de lijst van personen voor wie hij bemiddeld heeft: als één van hen alsnog het appartement koopt heeft hij recht op een (gedeeltelijke) commissie. Doe de opzeg per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs.

Makelaars die niet-exclusief willen werken zullen weinig inspanning doen. Commissieregeling is ook lastiger omdat de makelaar zal moeten aantonen dat hij de verkoop tot stand bracht.

PS. Als het appartement al 5 maand op allerlei immo-sites staat en er was weinig/géén interesse dan moet je mogelijks concluderen dat je vraagprijs niet marktconform is en die marktconform maken: de waarde is niet het geld dat je nodig hebt voor je volgende aankoop noch (indien je't appartement nog niet lang hebt) de optelsom van uw aankoopbedrag, registratie- en notariskosten en renovatiewerken doch de marktwaarde in vergelijking met gelijkaardige appartementen in de omgeving.

orphelia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2018 10:08

Ivm de opzeg, dat is nu net het probleem: ik moet al beslissen voor aankoop huis voor 01/02 en het contract loopt nog tot 28/02. Mijn app is nog niet oud (10jaar, klein beschrijf, hoogwaardige materialen en goede architecten) en momenteel het goedkoopste van de gemeente in zijn soort en grootte, omdat immo me telkens de prijs liet zakken. Mijn vraag is dus, als ik op eigen initiatief zelf al bijkomend immo kantoor contacteer, ben ik mijn huidig immokantor dan ook een schadevergoeding verschuldigd als het appartement niet wordt verkocht? (niet door huidig niet door nieuw immokantoor)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 jan 2018 12:02

Nogmaals: lees uw contract. Daarin zal staan of je kan verbreken, en welke schadevergoedingen daaraan verbonden zijn. Wij hebben hier nog geen glazen bollen (behalve die dan aan de kerstboom) waarin we kunnen zien welke Immo, met welk contract, welke schadevergoedingen zal vragen.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 02 jan 2018 13:42

Je hebt geen glazen bollen nodig daar alle makelaars zo ongeveer hetzelfde opgelegde contract gebruiken. Zes maand op 28/2 is opzeggen per 31/1 (liefst wat vroeger en idd lees je contract om zeker te zijn)

Je vraagprijs kan niet goedkoper zijn dan gelijkaardige jonge appartementjes (minder dan 10jaar oud en klein beschrijf is mi een studio of een klein 1slpkamerappartementje) want dan staan die gelijkaardige appartementje ook nog te koop. Tussen torenhoge voorgespiegelde verkoopsprijs van malafide makelaars (om deals binnen te halen) en de uiteindelijke verkoopsprijs kan galant 20-25% verschil zittn.

Als t appartementje verkocht hebben een conditio sine qua non is voor de aankoop van je optie dan ziet het er naar uit dat je je optie best laat schieten tenzij te voldoende overbruggingskrediet/lening kan versieren gebaseerd op de correcte verkoopwaarde van je appartementje en je leningscapaciteit.

Terug naar “Kopen”