Beschrijf of geen beschijf

Ben654
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Beschrijf of geen beschijf

#1 , 31 dec 2017 12:15

Hallo

Mijn vriendin en ik hebben een optie genomen op een woning en zijn nu onze financiering in orde aan het brengen. Het is een woning sleutel op de deur in een project van verschillende woningen.

We hebben een document gekregen met de kosten, zie hieronder. Helemaal onderaan staat er nog "excl registratei rechten, notariskosten en aansluiting nutsvoorzieningen".

Aansluiting nutsvoorzieningen is nog een paar duizend euro, maar van die registratiekosten en notariskosten hebben we geen idee. We zouden hier echter graag een inschatting van hebben zodat we alle info hebben voor onze financiering.

Die registratiekosten is dat klein/groot beschrijf? Mijn oom zei dat we dit niet moesten betalen omdat dit al inclusief zat. Ik weet het liever zeker, gaat toch om een smak geld.

Wat zijn die registratiekosten en hoeveel gaat ons dit kosten?


Afbeelding

https://imgur.com/a/sQZYw



Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 dec 2017 12:49

Registratiekosten zijn doorgaans NIET inclusief de verkoopsprijs. Ze worden binnenkort 7 % voor iedereen en klein of groot beschrijf wordt afgeschaft.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 31 dec 2017 12:52

Hebt u al een (eigen) notaris? Hij kan u zeker helpen met deze vragen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 dec 2017 17:37

Valt zoiets niet onder het stelsel van BTW? Registratierechten voor het aandeel in de grond, BTW voor de bouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 01 jan 2018 12:40

Ben

Als je je project wil rond krijgen zijn er twee dingen die je zeker moet doen.
Primo : kies je eigen notaris en ga daar te rade. je zal hem/haar vroeg of laat een stevig ereloon betalen dus kan je hem/haar ook best laten werken voor dat ereloon. Kies een notaris verschillend van die van de verkoper. Op die wijze kan jouw notaris bij discussies 100 % voor jouw belangen rijden. De notaris van de verkoper zal waarschijnlijk ettelijke akten voor de verkoper realiseren dus in zijn achterhoofd zal die zijn loyauteit eerder liggen bij diegene die hem een aantal akten bezorgt dan bij een éénmalige klant.
Secundo : Ga te rade bij een degelijk bankkantoor met veel ervaring terzake. Zij hebben echt wel de tools om je budget perfect uit te rekenen en de fiscaliteit ervan te betrekken.
Het grondaandeel is onderworpen aan registratierechten, de bouw zelf aan BTW. het tarief van registratie : 7 % of 10 % zal afhangen van de uitvoeringsmodaliteiten van de nieuwe wetgeving er rond, alsook van de datum van het compromis. Ook hier kan en zal je notaris advies kunnen geven.

Ik kan echter niet genoeg benadrukken : raadpleeg je notaris. teveel mensen nemen beslissingen en tekenen van alles om dan als sluitstuk naar de notaris te gaan die dan niet veel meer kan doen dan de akte opmaken. Eens getekend kan je immers niet meer terug.
Zijn ereloon zonder of met advies blijft echter even hoog.... Maak er dus gebruik van. Je betaalt het sowieso.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tope
Berichten: 916

#6 , 01 jan 2018 19:40

Hier kan je een simulatie maken en die is—naar mijn ervaring—tamelijk correct: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... chafkosten

Terug naar “Kopen”